Ghostwriters

Content / Copywriting / Marketing

Content manager – wielozadaniowa profesja

Content manager jest to stosunkowo nowy zawód, który powstał na potrzeby związane z content marketingiem. Obejmuje on szeroki zakres działań, które mają przynieść jak najlepsze wyniki biznesowe. Opiera się na zarządzaniu treścią, ale nie ogranicza się tylko do tych działań. Można by powiedzieć, że jest to połączenie kilku zawodów. Kim więc jest content manager, czym się zajmuje i jak nim zostać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Content manager – kompetencje

Menedżera treści porównuje się niekiedy do redaktora naczelnego, który czuwa nad całym procesem tworzenia treści wykorzystywanych w celach content marketingowych.

Content manager opracowuje strategię content marketingową dostosowaną do branży  danego podmiotu, dla którego tworzone są treści. Nadzoruje on także cały proces powstawania i optymalizacji tekstów. Konsultuje się również z programistami i grafikami w celu jak najlepszego dopasowania contentu, który ma być wykorzystany przy tworzeniu witryny internetowej dla klienta.

W zależności od miejsca, gdzie zatrudniony jest content manager może on współpracować z zespołem copywriterów lub samodzielnie wypełniać wszystkie obowiązki związane z działaniami content marketingowymi.

Ważkim zadaniem, jakiego podejmuje się content manager jest określenie grupy docelowej, do której skierowane są treści. Tworzy on persony, czyli modelowe profile klientów dokonując analizy grupy docelowej np. za pomocą Google Analytics lub może skorzystać z narzędzi do monitorowania mediów.

Niebagatelną czynnością, jaką wykonuje content manager w procesie tworzenia wartościowych treści jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Przy tej czynności bierze pod uwagę takie czynniki jak konkurencyjność oraz popularność fraz kluczowych.

Oprócz kierowania zespołem copywriterów i dopilnowaniem, aby treści znalazły się we właściwym miejscu i czasie do content managera należą także takie obowiązki jak:

  • prowadzenie firmowego bloga;
  • śledzenie na bieżąco sytuacji dotyczącej branży, w której pracuje;
  • monitorowanie pozycji konkurencji w wyszukiwarce;
  • obserwacja stanu stron i podstron;
  • branie udziału w przetargach;
  • dodawanie artykułów sponsorowanych na zewnętrznych witrynach;
  • dbanie o dobrą jakość i poprawność językową tworzonych treści;
  • prowadzenie działań związanych z public relations w mediach społecznościowych.

Jak widać, obszar działań menedżera treści jest dość szeroki. Trzeba zauważyć, że specyfika jego pracy zależy od charakteru środowiska branżowego. Istotne jest więc, aby content manager posiadał dogłębną wiedzę w danej dziedzinie, co pozwoli mu jak najskuteczniej realizować założone cele strategii content marketingowej.

Content manager – kto może nim zostać?

Osoba aspirująca na stanowisko menedżera treści powinna posiadać pewne predyspozycje i cechy

charakteru, które będą pomocne przy wykonywaniu tego wymagającego i odpowiedzialnego zawodu. Do przydatnych w pracy content managera umiejętności należą wymienione poniżej.

Samodzielność

W pracy tej będziemy musieli sami podejmować decyzje, oceniać, jakie będzie najlepsze wyjście, ponieważ odpowiadamy bezpośrednio przed klientem. Będziemy musieli analizować, jak postąpić w danych sytuacjach np. jakich narzędzi content marketingowych użyć i gdzie je zastosować lub na co przeznaczyć więcej czasu. To samo się tyczy zarządzaniem naszą grupą np. komu i jakie zadanie przydzielić.

Doskonała znajomość języka

Wiadomo, że profesja ta wymaga tworzenia sporej ilości tekstów, jako że content manager skupia w sobie wiele zawodów, zarówno content writera, jak i redaktora. W obu niezbędna jest znajomość zasad pisowni. Nie sposób w takim przypadku liczyć na czyjąś korektę, ponieważ mija się to z celem profesji, jak i powoduje utratę czasu.

Content manager powinien mieć chęć zdobywania wiedzy

Osoba chcąca pracować jako content manager powinna łaknąć wiedzy i cały czas się rozwijać. Być na bieżąco, szczególnie z nowinkami dotyczącymi branży podmiotu, dla którego jest zatrudniona. Praca ta nie polega na poprzestaniu nauki po osiągnięciu odpowiednich kwalifikacji niezbędnych do jej uzyskania, lecz ciągłym dążeniu do doskonałości.

Wszechstronność

Należy być obeznanym nie tylko w jednej dziedzinie, trzeba pamiętać, że będziemy pracowali np. z grafikami, czy programistami, z którymi trzeba będzie konsultować się np. na temat pomocy w zamieszczeniu treści na stronie, czy infografik. Więc oprócz zdolności pisarskich i marketingowych przyda się również wiedza techniczna.

Lekkie pióro

W tej profesji należy być wszechstronnym, na pewno zaletą będzie umiejętność pisania z łatwością na różne tematy. Content manager powinien zaciekawić czytelnika, który z reguły skanuje pobieżnie tekst, nie przywiązując uwagi do jego zawartości. Ważne będzie prowadzenie firmowego bloga, w takim przypadku przyda się dar elokwentnego wyrażania swoich myśli przy tworzeniu wpisów.

Poza wymienionymi predyspozycjami kandydat na stanowisko content manager powinien odznaczać się kreatywnością i przede wszystkim odpornością na stres.

Content manager – podsumowanie

Jak można zauważyć praca content managera jest dość wymagająca, na pewno sprawdzą się w niej osoby ambitne, dążące do osiągnięcia założonych celów. Do tego zawodu nie przygotują nikogo żadne studia, czy kursy. Wymiar czasu pracy jest nieunormowany, towarzyszy przy tym wszystkim stres związany z dotrzymaniem terminów. Jednak jeżeli ktoś odnajduje się w takiej sytuacji i spełnia wyżej wymienione warunki, zawód ten może okazać się dla niego idealny a owoce ciężkiej pracy będą z pewnością satysfakcjonujące.