Ghostwriters

Marketing

Działania marketingowe – które z nich są najważniejsze?

Obecnie działania marketingowe są prowadzone niemalże przez każdą firmę. Jest to bowiem najlepszy sposób dotarcia do potencjalnych klientów oraz zachęcenia ich do kupna oferowanych produktów. Z tego też powodu, kategorii działań marketingowych na przestrzeni lat wytworzyło tak wiele, że trudno jest je wszystkie opisać. Poniżej przedstawimy jednak najważniejsze z nich.

Czym są działania marketingowe?

Działania marketingowe są to sposoby na zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu towaru. Żeby były one skuteczne, ich zastosowanie musi być odpowiednio dopasowane do danego przedsiębiorstwa. Zarówno wewnętrznych możliwości firmy, jak i warunków zewnętrznych np. konkurencji.

Działania marketingowe zależą od:

  • branży,
  • docelowej grupy odbiorców,
  • posiadanego budżetu,
  • konkurencji,
  • obecnego stanu gospodarczego.

Czynniki te sprawiają, iż nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na odniesienie sukcesu. Rozwiązania muszą zostać dopasowane indywidualnie, zwłaszcza że część wymienionych powyżej czynników jest dynamiczna i ulega zmianom. Ponadto, nawet sam cel marketingowy różni się w zależności od przedsiębiorstwa.

Wybrane rodzaje działań marketingowych

Działania marketingowe możemy podzielić np. ze względu na sposób dotarcia do klienta, zastosowanej technologii czy grupy odbiorców, do których kierujemy naszą ofertę.

Do najważniejszych działań marketingowych zaliczamy:

  • inbound marketing – w tej metodzie chodzi o to, by klienci sami trafiali na firmę podczas poszukiwania potrzebnych im informacji. Dlatego głównym jej celem jest przekazywanie wartościowych treści, które mogłyby zainteresować odbiorców. Do takiego rozwiązania zaliczają się więc ciekawe infografiki, webinary czy metaforyczny content;
  • outbound marketing – w tej metodzie chodzi natomiast o to, by to firma docierała do potencjalnych klientów poprzez wyświetlanie materiałów promocyjnych. Przykładowo reklam telewizyjnych czy sponsorowanych postów na Facebooku;
  • digital marketing – są to działania marketingowe, które, by dotrzeć do odbiorcy, wykorzystują telewizję oraz Internet. Zaliczać więc do nich będą np. artykuły blogowe, reklamy w TV czy szkolenia webinarowe;
  • traditional marketing – są to tradycyjne działania marketingowe polegające np. na rozdawaniu ulotek, zamieszczaniu reklam na billboardach lub promocji w lokalnej gazecie;
  • B2C (business-to-customer) – polega na relacji biznesowej pomiędzy firmą a osobą fizyczną (przedsiębiorcy kierują ofertę do klientów indywidualnych);
  • B2B (business-to-business) – polega na relacji biznesowej pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami.

Rozwijające się działania marketingowe

Pojawiają się również techniki marketingowe, które dopiero zyskują na znaczeniu:

  • pozycjonowanie (SEO) – polega na optymalizowaniu strony pod kątem wyszukiwarek, dzięki czemu zwiększa się jej widoczność, co z kolei pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców; przykładowymi strategiami realizującymi ten cel są: content marketing (polegający na publikowaniu rzetelnych, ciekawych i przydatnych dla odbiorców treści), link building (w którym chodzi o pozyskiwanie odnośników z innych stron) oraz UI & UX design (bazujący na poprawie przejrzystości strony);
  • budowa rozpoznawalności – polega na zwiększeniu popularności strony, dzięki czemu wzrasta zaufanie wśród odbiorców, a przez to również sprzedaż; do przykładowych działań należą: product placement (polegający na wykorzystywaniu produktów w środkach masowego przekazu), Facebook & Google Ads (w którym podstawą są treści sponsorowane w postaci chwytliwych reklam) oraz influencer marketing (gdzie znaczącą rolę odgrywa promowanie produktu przez znaną osobę lub organizację);
  • angażowanie odbiorców – polegające na zwiększenie aktywności wśród odbiorców; do przykładowych praktyk należą: social media copywriting (w którym chodzi o dodawanie angażujących treści na portale społecznościowe), user generated content (polegający na prowadzeniu internetowej dyskusji z użytkownikami), contest marketing (bazujący na tworzeniu konkursów z nagrodami);
  • sprzedaż – zwieńczenie marketingowych działań oraz efekt wielu czynników, dlatego realizujemy ją jako jeden z końcowych etapów; do działań marketingowych, będących sfinalizowaniem transakcji zaliczamy: call to action. Polega na zachęcaniu do zakupów, np. z jednoczesną informacją o zniżce. Cross selling (w którym, by zwiększyć wartość zakupu, oferuje się produkty komplementarne), up selling (gdzie proponuje się towary wyższej jakości klientowi, który zdecydował się na tańszy produkt).

 

Powyżej podaliśmy jedynie kilka przykładów, ponieważ temat działań marketingowych to proces niezwykle skomplikowany oraz obszerny. Ponadto, należy pamiętać, iż opierając się na samej teorii, nie można zaplanować skutecznych działań marketingowych. Potrzebne są do tego również zaangażowanie oraz umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z błędnych konkluzji.

Leave A Comment