Grupa docelowa to innymi słowy, widz, czytelnik, potencjalny klient. Jak optymalnie i trafnie wybrać do kogo powinien trafić nasz przekaz? Analiza odbiorców jest kluczowym elementem zwiększenia konwersji, zdarza się nawet, że stosownie dobrana grupa docelowa pozwala zaoszczędzić na kosztach reklamy. Niekoniecznie musi być ona osobą – pojęcie grupy w kontekście marketingu oznacza jedynie zbiór jednostek o określonych cechach. Czy nasze produkty i usługi są skierowane do innych firm? Być może chcemy zainteresować osoby fizyczne? W wybraniu odpowiedniej strategii reklamowej pomogą nam rozmaite kryteria.
Kryteria geograficzne
Przede wszystkim odpowiedzmy sobie na pytanie – czy nasz biznes jest stacjonarny, czy obsługiwany zdalnie? Naturalnym jest, że jeżeli operujemy z danego miejsca, to nasze najbliższe otoczenie powinno stanowić grupę docelową. Określenie zakresu geograficznego (region, miejsce, wielkość miasta) pozwoli nam realnie określić, czy odbiorcą chcemy uczynić województwo, miasto, czy może cały kraj.
W przypadku e-commerce warto zainteresować się analityką internetową potencjalnych klientów. Takie narzędzie pozwoli nam dowiedzieć się skąd nasi klienci dokonują zakupów i skierować kampanię reklamową do, na przykład, miast powyżej danej liczby mieszkańców.
Kryteria demograficzne
Określenie wieku i płci naszych konsumentów to podstawa, do której warto dodać informację o profesji, zainteresowaniach, dzietności rodziny, a nawet potencjalnych schorzeniach związanych z wykonywanym zawodem.
Religia również ma ogromne znaczenie w określeniu grupy docelowej. Jak wiadomo, przedstawiciele nurtu judaizmu czy islamu spożywają produkty koszerne, dlatego też wiele biznesów otwierających się w lokalizacjach zamieszkiwanych przez te mniejszości, najpierw decyduje się na grupę docelową, a dopiero później na reklamę.
Prowadząc sprzedaż produktów luksusowych ważnym kryterium demograficznym jest również dochód przedstawicieli wybranej grupy docelowej.
Kryteria psychograficzne
Co lubią robić nasi klienci? Kryteria psychograficzne pomagają nam określić zainteresowania, zachowania, preferencje, a nawet marzenia naszej grupy docelowej. Najbardziej popularnie wśród kryteriów psychograficznych to:
- Zainteresowanie aktywnością fizyczną
- Chęć podróżowania
- Sporty ekstremalne
- Wspinaczka górska
- Chęć podejmowania wyzwań
Kryteria behawioralne
Jest to nic innego jak reakcja naszej grupy docelowej na wybrany przekaz marketingowy. Czy nasza grupa skupia się na funkcjonalności i trwałości produktu, czy szuka promocji? Jak często dokonuje zakupów, co wpływa na podejmowanie decyzji?
W behawioralnej analizie potencjalnego klienta pomoże nam analiza obecnych klientów. Pozyskiwanie danych na temat ich aktywności w internecie (facebook, google analytics, media społecznościowe), obserwacja konkurencji oraz badanie opinii publicznej – to narzędzia którymi warto się posłużyć.
Grupa docelowa – podsumowanie
Pamiętajmy – adekwatna ewaluacja grupy docelowej pełni naczelną rolę w procesie doboru kampanii reklamowej. Mierząc celnie zaoszczędzimy czas oraz fundusze; jesteśmy za to bogatsi o nowych klientów i stabilne konwersje.
Autor tekstu: Anna Pietraszczyk