Ghostwriters

Bez kategorii

Jak stworzyć dobry konspekt artykułu?

O tym, jak konspekt artykułu ułatwia pracę copywritera, świadczy fakt, że piszący często przygotowują go sobie sami, nawet gdy nie jest to wymagane. Daje on pewne ramy dla tekstu i zapobiega blokadzie twórczej oraz kierunkuje research. Chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobry plan artykułu jako copywriter? To świetnie, poniżej przedstawię kilka wskazówek.

Czym jest konspekt artykułu i jak wygląda jego budowa?

Konspekt to skrót wypowiedzi pisemnej (lub ustnej) ujęty w punktach. Analizowaną kwestię podzielić należy na szczegółowe zagadnienia, które przedstawia się w kolejnych punktach. Porządkują one wypowiedź i nadają jej konkretny kierunek.

Dalsze uszczegółowienie możliwe jest po zastosowaniu podpunktów. Na tym etapie należy posługiwać się zdaniami pojedynczymi, równoważnikami zdań lub hasłami, które rozwinięte zostaną w pracy właściwej. Im krótsze sformułowania, tym przejrzystszy, czytelniejszy jest konspekt. Dobrze skonstruowany plan umożliwia autorowi pracy uporządkowanie wiedzy, ukierunkowanie działań oraz zdefiniowanie ewentualnych braków. Przyjrzyj się teraz, jak wygląda schemat planu artykułu:

  1. Podstawowe informacje dotyczące analizowanego problemu (sformułowana teza/hipoteza, określony problem), wykorzystana w pracy literatura.
  2. Kolejno prezentowane treści, np. argumenty, przykłady, wnioski wraz z zachowaniem porządku warunkującego spójność i logiczny układ wypowiedzi (tematyczny lub przyczynowo-skutkowy).
  3. Ewentualne materiały pomocnicze wykorzystane do przygotowania wypowiedzi, np. cytaty, nagrania itp.

Jak skutecznie rozplanować konspekt artykułu?

Odpowiedni research przed rozpoczęciem pisania jest tutaj kluczowy. Dopiero pewna wiedza na temat zagadnienia pozwoli uporządkować informacje. Dzięki temu użytkownik łatwo będzie mógł nawigować po treści zgodnie ze stworzonym uprzednio planem artykułu i wyciągać najistotniejsze dla niego informacje. Przede wszystkim zacznij od ogółu. Przedstaw problem i omów go, uwzględniając pokrótce wszystkie jego aspekty, by potem przejść do kwestii szczegółowych. Zaplanuj nagłówki, w których poruszysz konkretne aspekty. W każdym punkcie wyczerp temat możliwie najbardziej.

Sukcesywnie będzie można odhaczać sobie kolejne zagadnienia, które już się poruszyło. I tak będziesz poruszać się naprzód, by wreszcie dojść do samego końca. Tytułuj poszczególne fragmenty tekstu wyraźnie, pamiętaj o tym, aby tytuł każdego z nich dokładnie zapowiadał to, o czym mówi akapit. Tam, gdzie jest potencjał do wymienienia zalet, wad, korzyści albo po prostu twardych danych, stosuj wypunktowania.

W ten sposób po przeczytaniu ostatniego akapitu Ty jako copywriter będziesz mógł stwierdzić, że temat został wyczerpany. Postępując zgodnie z podanymi wyżej wskazówkami, będziesz w stanie stworzyć prawdziwy majstersztyk. Zdajesz już sobie sprawę, że nie jest to wcale takie trudne, prawda?

Na jakie błędy przy tworzeniu planu artykułu powinieneś uważać?

Po pierwsze, należy wystrzegać się tego, by konspekt nie był niewspółmiernie długi do planowanego tekstu. Inaczej tworzenie konspektu przerodzi się w pisanie właściwego artykułu, a nie o to chodzi na tym etapie. Po drugie, plan artykułu może być też zbyt szczegółowy. Odbiera on copywriterowi możliwości twórcze. Copywriting wymaga pewnej swobody. Zbyt wiele szczegółowych informacji utrudnia pracę piszącego. Tekst na tym nie zyskuje, bo brak tu miejsca na przedstawienie tematu z nieco innej perspektywy, kiedy zatapiamy się w gąszczu szczegółów.

Innego rodzaju błędem może być także przygotowanie konspektu zbyt krótkiego. Jeśli treści do opracowania jest mało i nie wymaga to wielu słów, można mieć niemałe trudności jako copywriter, by napisać tekst o pożądanej długości. Wtedy można wpaść w pewne pułapki, takie jak m.in. odbieganie od tematu i rozmywanie go albo „lanie wody”. Znów można pokusić się o stwierdzenie, że dla tekstu to nic dobrego. Niemniej, łatwiej wydłużyć tekst na bazie krótkiego konspektu, niż zmieścić się w ramach, mając zbyt obszerny plan.

Autor tekstu: Michał Böttcher

Leave A Comment