Ghostwriters

Copywriting

Microcopy – mini forma, max treści

Teksty copywriterów stają się coraz bardziej wyspecjalizowane. Takim rodzajem publikacji jest microcopy – krótka forma do konkretnego zastosowania. Systemowe komunikaty typu: kliknij, kup, załóż profil, hasła i krótkie odniesienia, są przykładem takich tekstów.

Gdzie stosuje się microcopy?

Przełamanie barier w komunikacji między twórcami technologii a typowym jej użytkownikiem to zadanie copywritera, tworzącego microcopy.

Microcopy najbardziej potrzebne są:

  • na dużych platformach komercyjnych, na których zawiera się transakcje. Komfort i poczucie zrozumienia procesu, który zachodzi na stronie, jest istotny do jego zakończenia przez klienta. Zwięzły komunikat przekierowujący będzie niezbędny do złożenia zamówienia czy dokonania płatności.
  • formularzach kontaktowych, dzięki którym pozyskuje się leady i tworzy się podstawę do konwersji,
  • na platformach urzędowych – praktycznie nie mogłyby pełnić funkcji bez microcopy.
  • na witrynach mniejszych firm, które dbają o komfort i zaufanie klientów,
  • w aplikacji mobilnych,
  • w zakładkach FAQ, instrukcjach i poradnikach, w których zwięzła forma jest szczególnie ceniona,
  • dla nowych usługi lub technologii internetowych, z którymi użytkownicy nie mieli jeszcze okazji się zetknąć i nie mają doświadczenia w obsłudze.

W rzeczywistości nie tylko duże lub państwowe podmioty korzystają z microcopy

Formularze kontaktowe, tworzenie profili, edycja – wszystkie te działania wymagają wskazówek.

Im większa samodzielność użytkownika na stronie, tym więcej instrukcji pod postacią microcopy będzie wymagał. Niejasności i chwile zawahania się powinny zostać wyeliminowane.

Można przewidzieć, że jeśli użytkownik zaplącze się  podczas transakcji i dodatkowo wyskoczy mu error, to prawdopodobieństwo porzucenia przez niego strony jest bardzo wysokie.

Dla firmy oznacza to utratę potencjalnego klienta. Z punktu widzenia ekonomicznego, warto od razu zainwestować w przejrzystość i intuicyjność strony.

Profesjonalny copywriter tworzący microcopy testuje na żywym przykładzie, czy jego informacje czytelne, jednolite i ogólnie rozumiane. Tylko pod takim warunkiem osiąga cel.

Prawidłowe tworzenie microcopy

Im prościej tym będzie lepiej i skuteczniej przebiegać komunikacja. Musi zawierać zarówno pewna logika, czyli wynikanie i jednocześnie intuicyjność, która pozwoli na płynność działania, bez długiego namysłu i zagadek.

Przy tworzeniu microcopy uwzględnia się:

  • dostosowanie opisów technologii do ludzi przeciętnych, którym nie zawsze sprawnie wychodzi przemieszczanie się po stronie.
  • ułatwienie szybkiego zrozumienie i interpretacji komunikatów,
  • wsparcie w komunikacji i zrozumieniu potrzeb użytkownika,
  • przewidywanie jego obiekcji czy zawahań.

Microcopy funkcyjne – informują na przyciskach, co się stanie, jak użytkownik kliknie przycisk, np. zaloguj, złóż zamówienie, opuść stronę.

Informacyjne – musi nieść informacje o postępie, np. o zmianie statusu typu „zamówienie zostało przyjęte do realizacji”.

Podsumowanie

Microcopy jest ważnym uzupełnieniem marketingu internetowego oraz korzystania z technologii, bo bez niego wiele rzeczy pozostałoby niejasne i tym samym nieużyteczne. Stosowanie tych zwięzłych komunikatów prowadzi do przewagi konkurencyjnej, co staje się coraz trudniejsze.

Leave A Comment