Ghostwriters

Copywriting

Plain language – jak tworzyć treści zgodnie z tą ideą?

Pisząc tekst z dziedziny, w której czujemy się swobodnie lub w której stosuje się pewien żargon, nietrudno popaść w używanie skomplikowanych pojęć. Będą one świadczyć o naszej wiedzy, jednak czytelnik, zmuszony co chwila „googlować” dane słowa, nie będzie zadowolony i prawdopodobnie szybko porzuci lekturę. Jak temu zaradzić? Rozwiązaniem jest plain language.

Czym jest plain language?

Z ang. prosty język (w Polsce występujący często jako prosta polszczyzna), plain language to idea pisania w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Dotyczy to nie tylko doboru słów, ale również odpowiedniej konstrukcji zdań – im mniej skomplikowana terminologia oraz struktura tekstu, tym większa przyswajalność treści przez czytelników, a o to przecież chodzi.

Jakie są zalety stosowania prostego języka?

Wszystko rozchodzi się o to, aby tekst trafiał do odbiorców, niezależnie od ich znajomości danej tematyki, poziomu wykształcenia czy, ogólnie rzecz biorąc, lotności umysłu. Stosowanie prostej polszczyzny niesie jednak ze sobą więcej korzyści.

Teksty napisane w sposób klarowny, konkretny i zwięzły przekładają się bezpośrednio na oszczędność czasu. Nie ma w nich zbędnych elementów, rozpraszających uwagę czytelnika, a zdania zbudowane są w sposób prosty (nie prostacki!), łatwy do zrozumienia bez wkładania dodatkowego wysiłku intelektualnego.

Dzięki temu, że nie musimy czytać między wierszami, tekst staje się zrozumiały dla każdego, w tym dla dzieci czy obcokrajowców.

Firmy oraz instytucje wprowadzające plain language w życie otrzymują mniej zapytań o pomoc czy błędów przy wypełnianiu formularzy – wszystko dzięki jasnym, przejrzystym instrukcjom.

Dodatkowo, z uwagi na fakt, że wyszukiwarkowe algorytmy analizują czytelność tekstu, która w tym wypadku jest lepsza, używanie prostego języka ma korzystny wpływ na pozycjonowanie SEO i może przełożyć się na lepszą widoczność witryny w internecie.

Przeczytaj również: Jak skutecznie tworzyć treści? Przewodnik po copywritingu

W jakich tekstach sprawdzi się prosta polszczyzna?

Chociaż stosowanie plain language często jest bezsprzecznie korzystne, nie sprawdzi się wszędzie. Prosta polszczyzna, obiecująca w tekstach użytkowych, nie będzie dobrym wyborem w przypadku treści artystycznych czy specjalistycznych. Najlepiej używać jej w tekstach takich jak:

  • opisy kategorii, produktów i usług,
  • instrukcje,
  • umowy i dokumenty urzędnicze,
  • artykuły poradnikowe i informacyjne,
  • FAQs,
  • mailingi.

Nie zapominajmy, że niezależnie od tego, czy używamy prostego języka czy nie, dbałość o poprawność gramatyczną i ortograficzną jest obowiązkowa zawsze.

Plain language – jak go stosować w praktyce?

Chociaż pisanie prostą polszczyzną może wydawać się łatwe, czasem wcale takie nie jest. Oto kilka wskazówek, jak robić to dobrze:

  1. Określ grupę odbiorców – pisząc dany tekst, zastanów się, kto ma go docelowo czytać. Ten zabieg pozwoli Ci na dobór odpowiednich słów oraz strategii komunikacyjnej.
  2. Zaplanuj strukturę tekstu – to, jak rozłożysz daną treść i jak przedstawisz ją graficznie (również w formie słownej), wpłynie na jej odbiór. Dlatego nadaj jej porządek, wstawiając odpowiednie tytuł i nagłówki. Rozplanuj jej podział, aby dane dotyczące jednego zagadnienia znajdowały się w tym samym miejscu.
  3. Zadbaj o krótkie, bezpośrednie sformułowania – krótkie zdania są łatwe w zrozumieniu i gwarantują czytelność tekstu. Formę bierną (np. zamówienie zostało przyjęte) oraz formę bezosobową (np. wniosek należy wysłać) możesz zamienić na bardziej bezpośrednią (np. przyjęliśmy zamówienie, wniosek wyślij na…).
  4. Unikaj specjalistycznego słownictwa – pisząc, skup się na używaniu prostych, powszechnie zrozumiałych słów. Jeśli zajdzie potrzeba użycia specjalistycznego wyrazu, zamieść jego znaczenie wyjaśnione przystępnym językiem.
  5. Sprawdź, czy Twój tekst jest czytelny – mając gotowy tekst, możesz sprawdzić jego czytelność za pomocą indeksu FOG. Narzędzie takie jak Jasnopis oceni przejrzystość treści i obliczy, dla jakich osób będzie ona zrozumiała, biorąc jako kryterium lata edukacji.

Stosując powyższe zasady, stworzysz teksty zrozumiałe i łatwo przyswajalne. Sięgaj zatem po prosty język, bo najprostsze rozwiązania często bywają najlepsze!

Autor tekstu: Zuzanna Dach

Miłośniczka słowa, muzyki, dobrego jedzenia i tego, co niemainstreamowe. Pisanie to jej pasja, a zaangażowanie – drugie imię. Specjalizuje się głównie w krótkich formach literackich i nie ma wyrazu, do którego nie znalazłaby rymu.

Leave A Comment