Pisząc tekst z dziedziny, w której czujemy się swobodnie lub w której stosuje się pewien żargon, nietrudno popaść w używanie skomplikowanych pojęć. Będą one świadczyć o naszej wiedzy, jednak czytelnik, zmuszony co chwila „googlować” dane słowa, nie będzie zadowolony i prawdopodobnie szybko porzuci lekturę. Jak temu zaradzić? Rozwiązaniem jest plain language.
Czym jest plain language?
Z ang. prosty język (w Polsce występujący często jako prosta polszczyzna), plain language to idea pisania w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Dotyczy to nie tylko doboru słów, ale również odpowiedniej konstrukcji zdań – im mniej skomplikowana terminologia oraz struktura tekstu, tym większa przyswajalność treści przez czytelników, a o to przecież chodzi.
Jakie są zalety stosowania prostego języka?
Wszystko rozchodzi się o to, aby tekst trafiał do odbiorców, niezależnie od ich znajomości danej tematyki, poziomu wykształcenia czy, ogólnie rzecz biorąc, lotności umysłu. Stosowanie prostej polszczyzny niesie jednak ze sobą więcej korzyści.
Teksty napisane w sposób klarowny, konkretny i zwięzły przekładają się bezpośrednio na oszczędność czasu. Nie ma w nich zbędnych elementów, rozpraszających uwagę czytelnika, a zdania zbudowane są w sposób prosty (nie prostacki!), łatwy do zrozumienia bez wkładania dodatkowego wysiłku intelektualnego.
Dzięki temu, że nie musimy czytać między wierszami, tekst staje się zrozumiały dla każdego, w tym dla dzieci czy obcokrajowców.
Firmy oraz instytucje wprowadzające plain language w życie otrzymują mniej zapytań o pomoc czy błędów przy wypełnianiu formularzy – wszystko dzięki jasnym, przejrzystym instrukcjom.
Dodatkowo, z uwagi na fakt, że wyszukiwarkowe algorytmy analizują czytelność tekstu, która w tym wypadku jest lepsza, używanie prostego języka ma korzystny wpływ na pozycjonowanie SEO i może przełożyć się na lepszą widoczność witryny w internecie.
Przeczytaj również: Jak skutecznie tworzyć treści? Przewodnik po copywritingu
W jakich tekstach sprawdzi się prosta polszczyzna?
Chociaż stosowanie plain language często jest bezsprzecznie korzystne, nie sprawdzi się wszędzie. Prosta polszczyzna, obiecująca w tekstach użytkowych, nie będzie dobrym wyborem w przypadku treści artystycznych czy specjalistycznych. Najlepiej używać jej w tekstach takich jak:
- opisy kategorii, produktów i usług,
- instrukcje,
- umowy i dokumenty urzędnicze,
- artykuły poradnikowe i informacyjne,
- FAQs,
- mailingi.
Nie zapominajmy, że niezależnie od tego, czy używamy prostego języka czy nie, dbałość o poprawność gramatyczną i ortograficzną jest obowiązkowa zawsze.
Plain language – jak go stosować w praktyce?
Chociaż pisanie prostą polszczyzną może wydawać się łatwe, czasem wcale takie nie jest. Oto kilka wskazówek, jak robić to dobrze:
- Określ grupę odbiorców – pisząc dany tekst, zastanów się, kto ma go docelowo czytać. Ten zabieg pozwoli Ci na dobór odpowiednich słów oraz strategii komunikacyjnej.
- Zaplanuj strukturę tekstu – to, jak rozłożysz daną treść i jak przedstawisz ją graficznie (również w formie słownej), wpłynie na jej odbiór. Dlatego nadaj jej porządek, wstawiając odpowiednie tytuł i nagłówki. Rozplanuj jej podział, aby dane dotyczące jednego zagadnienia znajdowały się w tym samym miejscu.
- Zadbaj o krótkie, bezpośrednie sformułowania – krótkie zdania są łatwe w zrozumieniu i gwarantują czytelność tekstu. Formę bierną (np. zamówienie zostało przyjęte) oraz formę bezosobową (np. wniosek należy wysłać) możesz zamienić na bardziej bezpośrednią (np. przyjęliśmy zamówienie, wniosek wyślij na…).
- Unikaj specjalistycznego słownictwa – pisząc, skup się na używaniu prostych, powszechnie zrozumiałych słów. Jeśli zajdzie potrzeba użycia specjalistycznego wyrazu, zamieść jego znaczenie wyjaśnione przystępnym językiem.
- Sprawdź, czy Twój tekst jest czytelny – mając gotowy tekst, możesz sprawdzić jego czytelność za pomocą indeksu FOG. Narzędzie takie jak Jasnopis oceni przejrzystość treści i obliczy, dla jakich osób będzie ona zrozumiała, biorąc jako kryterium lata edukacji.
Stosując powyższe zasady, stworzysz teksty zrozumiałe i łatwo przyswajalne. Sięgaj zatem po prosty język, bo najprostsze rozwiązania często bywają najlepsze!
Autor tekstu: Zuzanna Dach
Miłośniczka słowa, muzyki, dobrego jedzenia i tego, co niemainstreamowe. Pisanie to jej pasja, a zaangażowanie – drugie imię. Specjalizuje się głównie w krótkich formach literackich i nie ma wyrazu, do którego nie znalazłaby rymu.