Według raportu badań ankietowanych na temat zachowań nabywców opublikowanego przez Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji głównymi źródłami informacji w procesie zakupowym konsumentów są reklamy telewizyjne (59,4%), znajomi (56,9%) oraz internet (48,5%).
Jak wygląda proces zakupowy z perspektywy konsumenta?
Udany proces zakupowy składa się z kilku kroków oraz określenia potrzeby, wywołanej przez bodziec zewnętrzny (np. zmiana trendów w modzie) lub wewnętrzny (chęć zaspokojenia pragnienia posiadania, uczucie pustki i braku). Oto typowy proces zakupowy opisany w ośmiu krokach:
- Identyfikacja potrzeby. Rozpoznaj potrzebę zakupu określonego produktu lub usługi.
- Badanie opcji. W rozpoczętym przez siebie procesie zakupowym wyszukaj interesujące Cię produkty na rynku, a następnie porównuj cechy produktów/usług oraz ceny. Gdy nie jesteś pewny danej rzeczy lub kupujesz ją pierwszy raz, warto sprawdzić opinie innych użytkowników lub zasięgnąć porady u znajomych.
- Wybór dostawcy/produktu. Na podstawie zebranych informacji podejmij decyzję, który produkt lub usługę chcesz nabyć.
- Dokonanie zakupu. Kolejnym punktem w procesie zakupowym jest wybór produktu/usługi i dodanie go do koszyka zakupowego.
- Płatność. Dokonaj płatności za zakupione towary/usługi, korzystając z różnych metod płatności dostępnych na platformie.
- Dostawa/usługa. Dostawca przekazuje zakupione produkty lub świadczy usługę zgodnie z warunkami umowy.
- Odbiór/ocena. Po otrzymaniu produktu/usługi możesz go odebrać lub skorzystać z niego, a następnie ocenić doświadczenie zakupowe, zostawiając swoją opinię.
- Obsługa posprzedażna. Jeśli jest to konieczne, skontaktuj się z dostawcą w przypadku pytań, problemów związanych z produktem/usługą lub innych kwestii.
Przeczytaj również: Jak copywriting może zapewnić lepszy customer experience?
Jak wygląda proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy?
Proces ten obejmuje również kilka kluczowych kroków, ale skupia się na zakupach dokonywanych dla działalności biznesowej lub produkcyjnej. Oto typowy proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy:
- Określenie potrzeb zakupowych. Przedsiębiorca określa potrzeby zakupowe związane z prowadzoną działalnością. Mogą to być surowce, materiały, wyposażenie biura, usługi, oprogramowanie, sprzęt itp.
- Badanie dostępnych opcji. Przedsiębiorca dokonuje badania rynku, aby sprawdzić dostępne opcje, porównać oferty różnych dostawców, ocenić jakość, cenę, warunki dostawy i inne czynniki.
- Negocjacje i wybór dostawcy. Na podstawie przeprowadzonego badania przedsiębiorca może przystąpić do negocjacji z potencjalnymi dostawcami w celu uzyskania korzystnych warunków cenowych, terminów płatności, dostawy itp. Następnie dokonuje wyboru dostawcy, który spełnia najlepiej jego oczekiwania.
- Dokonanie zakupu. Po wyborze dostawcy przedsiębiorca finalizuje formalności związane z dokonaniem zakupu, wypełniając zamówienie, podpisując umowę lub składając zamówienie przez internet.
- Płatność i rozliczenia. Przedsiębiorca dokonuje płatności za zakupione towary lub usługi, korzystając z różnych metod płatności, takich jak przelewy bankowe, faktoring itp.
- Odbiór i kontrola jakości. Po zrealizowaniu zamówienia przedsiębiorca odbiera zakupione produkty lub usługi i przeprowadza kontrolę jakości, aby upewnić się, że są zgodne z oczekiwaniami i standardami.
- Ewidencja i księgowość. Przedsiębiorca wprowadza informacje dotyczące zakupów do ewidencji księgowej i dokonuje odpowiednich wpisów księgowych, aby zaksięgować koszty zakupów.
- Zarządzanie zapasami. Jeśli zakup dotyczy surowców lub materiałów, przedsiębiorca może również monitorować poziom zapasów, zarządzać nimi i planować kolejne zamówienia w zależności od potrzeb działalności.
- Ocena dostawcy. Po zakończeniu transakcji przedsiębiorca może ocenić dostawcę pod kątem jakości, terminowości dostaw, co może wpłynąć na decyzję o przyszłych zakupach.
Proces zakupowy – co warto zapamiętać?
Proces zakupowy dla konsumentów składa się z kilku podstawowych kroków i ma na celu zaspokojenie potrzeby. Proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy ma na celu zapewnienie efektywnego i korzystnego dla firmy nabywania niezbędnych zasobów i usług potrzebnych do prowadzenia działalności.
Autor tekstu: Sylwia Gerega