Ghostwriters

Marketing

8 kroków jak szybko i skutecznie przejść proces zakupowy

Według raportu badań ankietowanych na temat zachowań nabywców opublikowanego przez Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji głównymi źródłami informacji w procesie zakupowym konsumentów są reklamy telewizyjne (59,4%), znajomi (56,9%) oraz internet (48,5%).

Jak wygląda proces zakupowy z perspektywy konsumenta?

Udany proces zakupowy składa się z kilku kroków oraz określenia potrzeby, wywołanej przez bodziec zewnętrzny (np. zmiana trendów w modzie) lub wewnętrzny (chęć zaspokojenia pragnienia posiadania, uczucie pustki i braku). Oto typowy proces zakupowy opisany w ośmiu krokach:

  1. Identyfikacja potrzeby. Rozpoznaj potrzebę zakupu określonego produktu lub usługi.
  2. Badanie opcji. W rozpoczętym przez siebie procesie zakupowym wyszukaj interesujące Cię produkty na rynku, a następnie porównuj cechy produktów/usług oraz ceny. Gdy nie jesteś pewny danej rzeczy lub kupujesz ją pierwszy raz, warto sprawdzić opinie innych użytkowników lub zasięgnąć porady u znajomych.
  3. Wybór dostawcy/produktu. Na podstawie zebranych informacji podejmij decyzję, który produkt lub usługę chcesz nabyć.
  4. Dokonanie zakupu. Kolejnym punktem w procesie zakupowym jest wybór produktu/usługi i dodanie go do koszyka zakupowego.
  5. Płatność. Dokonaj płatności za zakupione towary/usługi, korzystając z różnych metod płatności dostępnych na platformie.
  6. Dostawa/usługa. Dostawca przekazuje zakupione produkty lub świadczy usługę zgodnie z warunkami umowy.
  7. Odbiór/ocena. Po otrzymaniu produktu/usługi możesz go odebrać lub skorzystać z niego, a następnie ocenić doświadczenie zakupowe, zostawiając swoją opinię.
  8. Obsługa posprzedażna. Jeśli jest to konieczne, skontaktuj się z dostawcą w przypadku pytań, problemów związanych z produktem/usługą lub innych kwestii.

Przeczytaj również: Jak copywriting może zapewnić lepszy customer experience?

Jak wygląda proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy?

Proces ten obejmuje również kilka kluczowych kroków, ale skupia się na zakupach dokonywanych dla działalności biznesowej lub produkcyjnej. Oto typowy proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy:

  1. Określenie potrzeb zakupowych. Przedsiębiorca określa potrzeby zakupowe związane z prowadzoną działalnością. Mogą to być surowce, materiały, wyposażenie biura, usługi, oprogramowanie, sprzęt itp.
  2. Badanie dostępnych opcji. Przedsiębiorca dokonuje badania rynku, aby sprawdzić dostępne opcje, porównać oferty różnych dostawców, ocenić jakość, cenę, warunki dostawy i inne czynniki.
  3. Negocjacje i wybór dostawcy. Na podstawie przeprowadzonego badania przedsiębiorca może przystąpić do negocjacji z potencjalnymi dostawcami w celu uzyskania korzystnych warunków cenowych, terminów płatności, dostawy itp. Następnie dokonuje wyboru dostawcy, który spełnia najlepiej jego oczekiwania.
  4. Dokonanie zakupu. Po wyborze dostawcy przedsiębiorca finalizuje formalności związane z dokonaniem zakupu, wypełniając zamówienie, podpisując umowę lub składając zamówienie przez internet.
  5. Płatność i rozliczenia. Przedsiębiorca dokonuje płatności za zakupione towary lub usługi, korzystając z różnych metod płatności, takich jak przelewy bankowe, faktoring itp.
  6. Odbiór i kontrola jakości. Po zrealizowaniu zamówienia przedsiębiorca odbiera zakupione produkty lub usługi i przeprowadza kontrolę jakości, aby upewnić się, że są zgodne z oczekiwaniami i standardami.
  7. Ewidencja i księgowość. Przedsiębiorca wprowadza informacje dotyczące zakupów do ewidencji księgowej i dokonuje odpowiednich wpisów księgowych, aby zaksięgować koszty zakupów.
  8. Zarządzanie zapasami. Jeśli zakup dotyczy surowców lub materiałów, przedsiębiorca może również monitorować poziom zapasów, zarządzać nimi i planować kolejne zamówienia w zależności od potrzeb działalności.
  9. Ocena dostawcy. Po zakończeniu transakcji przedsiębiorca może ocenić dostawcę pod kątem jakości, terminowości dostaw, co może wpłynąć na decyzję o przyszłych zakupach.

Proces zakupowy – co warto zapamiętać?

Proces zakupowy dla konsumentów składa się z kilku podstawowych kroków i ma na celu zaspokojenie potrzeby. Proces zakupowy z perspektywy przedsiębiorcy ma na celu zapewnienie efektywnego i korzystnego dla firmy nabywania niezbędnych zasobów i usług potrzebnych do prowadzenia działalności.

Autor tekstu: Sylwia Gerega

Leave A Comment