Na samym początku warto nachylić się nad definicją poradnika. Krótka rzecz ujmując, jest to książka lub artykuł, którego celem jest pomoc w konkretnej dziedzinie, skierowany do danej grupy odbiorców. Jako że znamienita większość książkowych poradników odeszła już do lamusa, sieć aż pęka w szwach, oferując nam rady i wskazówki niemal w każdej materii. Od mini blogów, po czasopisma i książki, aż do poradników branżowych wielkich firm handlowych jak np. Leroy Merlin. Ciężko będzie nawiązać bezpośrednią rywalizację z rozpoznawalnymi stronami (chociaż mogą tu pomóc odpowiednie longtaile), natomiast przy przestrzeganiu kilku podstawowych zasad o tym, jak napisać poradnik możemy wybić się na tle konkurencji i znacznie zwiększyć widoczność naszych tekstów w internecie i dosłownie „trafić” do odbiorcy jak najszybciej.
Jak napisać poradnik – kluczowe kwestie
Mamy już temat poradnika, znamy potencjalną grupę czytelników i poznaliśmy nasycenie podobnymi artykułami w sieci. Przyszedł czas, aby stworzyć coś naprawdę wartościowego, a w tym celu warto omówić kluczowe wskazówki dotyczące pisania poradnika.
Zadbaj o chwytliwy tytuł i słowa kluczowe
Postaraj się w jego początkowej fazie użyć słowa kluczowego, a znacząco zwiększysz szanse na korzystniejsze pozycjonowanie w wyszukiwarce. Sam format tytułu powinien być dla odbiorcy interesujący, a najlepiej sugerujący rozwiązanie problemu. Artykuły z tekstem zaczynający się od „Jak…” lub „5 sposobów na…” mają większą szansę na „kliknięcie”.
W celu wykreowania tytułu na podstawie słowa kluczowego warto zasięgnąć pomocy programu AnswerThePublic.
Skonstruuj interesujący wstęp
Wstęp ma na celu inicjalne zainteresowanie czytelnika, a co za tym idzie, zachęcenie go do przeczytania dalszej części tekstu. Warto, aby początkowe fragmentu zawierały jak najwięcej fraz kluczowych i jednocześnie nakreślały sylwetkę tekstu, bez ujawniania szczegółowych odpowiedzi.
Pisz treściwie i wedle schematu
Żyjemy coraz szybciej i nie mamy czasu na czytanie zbyt długich tekstów. Nie ma sensu „wylewać morza atramentu” i ukrywać cennych wskazówek między wierszami. Oczywiście są branże (np. modowa), które pozawalają na większą różnorodność literacką, lecz co do zasady treści mają pomagać, a nie kreować światopogląd.
Jak napisać poradnik? Krótko, zwięźle i na temat, tak, aby po jego przeczytaniu odbiorca wyniósł z niego konkretną wartość dodaną.
Każdy dobry poradnik powinien być skrupulatnie zaplanowany i napisany według pewnego schematu. Przed przystąpieniem do pisania, warto ustalić rozmieszczenie nagłówków oraz ich tytuły, a pisanie poradnika stanie się o wiele prostsze dla twórcy i bardziej czytelne dla odbiorcy.
Używaj punktorów i pogrubiaj najważniejsze kwestie oraz zadbaj o podsumowanie oparte na wnioskach, a zwiększysz szanse na pozytywny odbiór treści.
Optymalizacja SEO – czyli jak napisać poradnik idealny
Poradnik idealny to ten, który oprócz merytorycznej treści, posiada też zdolność trafiania do szerokiego grona odbiorców. Możesz napisać najlepszy tekst na świecie, ale bez odpowiedniej optymalizacji zginie on w morzu informacji w sieci.
Do najważniejszych zasad SEO, dbających o widoczność twojego poradnika należą:
- dodatkowe zdjęcia i artykuły;
- linkowanie wewnętrzne;
- chwytliwe meta- teksty;
- słowa kluczowe;
- hierarchia nagłówków.
Jak napisać poradnik – podsumowanie
Dobrze napisany poradnik powinien być dobrze zaplanowany i zoptymalizowany. Chwytliwy tytuł i zachęcający wstęp to kwestie decydujące, o tym, czy czytelnik zostanie z nami na dłużej. Klarowny i przyjazny dla użytkownika format w postaci czytelnych nagłówków, pogrubień tekstu i punktorów zapewni komfortowe przyswajanie informacji i sprawne poruszanie się po stronie. Powyższe cechy, wraz z odpowiednią optymalizacją pod kątem SEO, stanowią idealny przepis na udany poradnik.