Nie wiesz, jak ubrać się do pracy? Poznaj zbiór zasad dress code’u w pracy biurowej, które dadzą Ci możliwość wyboru odpowiednich ubrań i uniknięcia pomyłki. W tym artykule postaram się udzielić odpowiedzi, z czego składają się zasady dress code’u, jaka może być kara za ich naruszenie i kiedy pracownik może odmówić noszenia ubrań narzuconych przez pracodawcę.
Dlaczego dress code jest ważny?
Odpowiedni strój w miejscu pracy jest istotnym elementem, który wpływa na wizerunek firmy i świadczy o jej profesjonalizmie i kompetencjach. Jako pracownik reprezentujesz swoją firmę, dlatego tak ważny jest odpowiedni wygląd, dopasowany do wartości i misji firmy.
Dress code w pracy biurowej – jakimi zasadami się kieruje?
W zależności od miejsca pracy stroje mogą się różnić od siebie, jednak istnieją pewne zasady, które powinny być przestrzegane, niezależnie od stanowiska w firmy. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni powinni zwracać uwagę na kolor ubrań; najlepiej sprawdza się stonowana kolorystyka, czyli biel, czerń, granat, beż itp. Kobiety nie powinny zakładać odzieży wyzywającej. Spódnica kilka centymetrów za kolano oraz bluzka/koszula zakrywająca dekolt będzie dobrym wyborem. Makijaż powinien być dyskretny, a biżuteria składająca się z maksymalnie dwóch elementów.
Panowie zazwyczaj ubierają się w garnitury, jednak z unikaniem białych koszul, które są zarezerwowane na uroczyste wydarzenia. Krawat powinien być dobrany do koszuli, a skarpetki w ciemniejszym kolorze niż spodnie. Pamiętaj również o pasku, który nadaje większej estetyczności. I najważniejsze – niezależnie czy jesteś kobietą czy mężczyzną – ubrania muszą być czyste, schludne i wyprasowane!
Jakie mogą być konsekwencje za nieprzestrzeganie dress code’u?
Pracodawca może narzucić określone zasady w zakresie wyglądu, jeżeli jest to zgodne z charakterem wykonywanej pracy. Za niestosowanie narzuconych zasad pracodawca ma prawo upomnieć pracownika lub ukarać naganą, a w najgorszym przypadku nawet zwolnić dyscyplinarnie. Natomiast jeśli mówimy o skutkach finansowych, pracodawca może obniżyć lub nie wypłacić pracownikowi premii uznaniowej.
Przeczytaj również: Kłótnia przy kawie – metoda latte w sporze z klientem
Dress code i naruszenie praw pracownika
Pracodawca ma obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika (np. wizerunku). Określony dress code powinien obowiązywać tylko w rzeczywistym zakresie działań pracowników, z obiektywnym uzasadnieniem. Ubiór musi być bezpieczny dla pracownika niestanowiący zagrożenia dla zdrowia i życia oraz dostosowany do warunków pogodowych.
Pracownicy są wizytówką firmy, dlatego tak ważny jest wygląd, szczególnie w kontaktach z klientami. Ważne jest, aby ubrania w pracy były dostosowane do zajmowanego stanowiska i charakteru pracy, co oznacza, że nie wszyscy pracownicy firmy muszą mieć jednakowy strój. Najważniejsza jest wygoda pozwalająca na swobodę wykonywanych ruchów z zachowaniem dobrego smaku.
Autor tekstu: Monika Lipińska