Ghostwriters

Wskazówki i ciekawostki

Dress code w pracy biurowej – jak się ubrać do pracy?

Nie wiesz, jak ubrać się do pracy? Poznaj zbiór zasad dress code’u w pracy biurowej, które dadzą Ci możliwość wyboru odpowiednich ubrań i uniknięcia pomyłki. W tym artykule postaram się udzielić odpowiedzi, z czego składają się zasady dress code’u, jaka może być kara za ich naruszenie i kiedy pracownik może odmówić noszenia ubrań narzuconych przez pracodawcę.

Dlaczego dress code jest ważny?

Odpowiedni strój w miejscu pracy jest istotnym elementem, który wpływa na wizerunek firmy i świadczy o jej profesjonalizmie i kompetencjach. Jako pracownik reprezentujesz swoją firmę, dlatego tak ważny jest odpowiedni wygląd, dopasowany do wartości i misji firmy.

Dress code w pracy biurowej – jakimi zasadami się kieruje?

W zależności od miejsca pracy stroje mogą się różnić od siebie, jednak istnieją pewne zasady, które powinny być przestrzegane, niezależnie od stanowiska w firmy. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni powinni zwracać uwagę na kolor ubrań; najlepiej sprawdza się stonowana kolorystyka, czyli biel, czerń, granat, beż itp. Kobiety nie powinny zakładać odzieży wyzywającej. Spódnica kilka centymetrów za kolano oraz bluzka/koszula zakrywająca dekolt będzie dobrym wyborem. Makijaż powinien być dyskretny, a biżuteria składająca się z maksymalnie dwóch elementów.

Panowie zazwyczaj ubierają się w garnitury, jednak z unikaniem białych koszul, które są zarezerwowane na uroczyste wydarzenia. Krawat powinien być dobrany do koszuli, a skarpetki w ciemniejszym kolorze niż spodnie. Pamiętaj również o pasku, który nadaje większej estetyczności. I najważniejsze – niezależnie czy jesteś kobietą czy mężczyzną – ubrania muszą być czyste, schludne i wyprasowane!

Jakie mogą być konsekwencje za nieprzestrzeganie dress code’u?

Pracodawca może narzucić określone zasady w zakresie wyglądu, jeżeli jest to zgodne z charakterem wykonywanej pracy. Za niestosowanie narzuconych zasad pracodawca ma prawo upomnieć pracownika lub ukarać naganą, a w najgorszym przypadku nawet zwolnić dyscyplinarnie. Natomiast jeśli mówimy o skutkach finansowych, pracodawca może obniżyć lub nie wypłacić pracownikowi premii uznaniowej.

Przeczytaj również: Kłótnia przy kawie – metoda latte w sporze z klientem

Dress code i naruszenie praw pracownika

Pracodawca ma obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika (np. wizerunku). Określony dress code powinien obowiązywać tylko w rzeczywistym zakresie działań pracowników, z obiektywnym uzasadnieniem. Ubiór musi być bezpieczny dla pracownika niestanowiący zagrożenia dla zdrowia i życia oraz dostosowany do warunków pogodowych.

Pracownicy są wizytówką firmy, dlatego tak ważny jest wygląd, szczególnie w kontaktach z klientami. Ważne jest, aby ubrania w pracy były dostosowane do zajmowanego stanowiska i charakteru pracy, co oznacza, że nie wszyscy pracownicy firmy muszą mieć jednakowy strój. Najważniejsza jest wygoda pozwalająca na swobodę wykonywanych ruchów z zachowaniem dobrego smaku.

Autor tekstu: Monika Lipińska

Leave A Comment