Ghostwriters

Marketing

Social media jako kanał komunikacyjny marketingu – czy są one dla nas bezpieczne?

Nie zawsze media społecznościowe to piękne zdjęcia i mądra wymiana myśli. Kanały komunikacyjne marketingu posiadają też ciemniejszą stronę. Jest to bodziec nadprogowy. Odbiorca może wtedy czuć się zdeprymowany. Poznaj psychologiczne techniki ciemnego marketingu online.

Rodzaje komunikacji marketingowej

W encyklopedii PWN definicja powyższego pojęcia przedstawia się tak: „[…] w reklamie – proces przesyłania zrozumiałej informacji od jednej organizacji do innej lub konsumenta, przedstawiającej lub przypominającej produkt lub usługę i nakłaniającej do jej nabycia; […]”.

Rodzaje:

  • offline:
  • telewizja – krótkie wideo, najczęściej w formie jakieś opowieści;
  • radio – krótka audycja dźwiękowa;
  • billboardy – duże plakaty umieszczane na budynkach, pojazdach komunikacji miejskiej, przystankach itp.;
  • eventy – najczęściej są to wydarzenia sponsorowane. Firmy, biorąc udział w takich spotkaniach, nawiązują z klientem bezpośrednią relację;
  • online
  • social media – posty w postaci krótkich wideo lub grafik;
  • newsletter – wiadomość wysłana na e-mail. W jej treści, w formie jakiejś informacji lub poradnika zachęca się odbiorcę do regularnego odwiedzania strony internetowej;
  • influecer – nawiązywanie współpracy z osobą o dużych zasięgach w mediach społecznościach. Współpraca ta ma na celu zareklamowanie produktów wśród followersów danego konta;
  • blog – pisanie artykułów o tematyce związanej z daną branżą. Odbiorca uznaje firmę za profesjonalną i wybiera ją na swojego przyszłego dostawcę.

W jaki sposób zostaje przeprowadzona personalizacja przekazu reklamowego w sieci?

Wiedza o konkretnym odbiorcy pozwala na dostosowanie pod nią treści. W języku online nazywa się to personalizacja reklam. Następnie treść zostaje przekazana przez odpowiedni kanał komunikacji marketingowej. Aby taka personalizacja mogła się udać, potrzebne są odpowiednie dane:

  • wiek i płeć;
  • miejsce zamieszkania;
  • historia przeglądania;
  • preferencje zakupowe.

Wyszukiwarka Google dopasowuje reklamę ze zgromadzonych danych. Ale również dba o ochronę i bezpieczeństwo użytkowników. W systemie Google ustalono, że nie wolno spersonalizować reklamy na podstawie: informacji kontaktowych, zdjęć, dowodów osobistych. Natomiast jeśli chodzi o lokalizację to użytkownik musi wyrazić zgodę na jego wykorzystywanie.

Przeczytaj również: Czym jest marketing SMS i czy warto go stosować?

Negatywna strona kanałów komunikacji marketingowej

Czarny marketing ma na celu zdeprymować odbiorcę. Wpłynąć na myślenie, emocje i odbiór rzeczywistości. Działania te to: wprowadzanie dezinformacji, oczernianie osób lub marki i publikowanie fałszywych raportów.

W mediach społecznościowych objawia się to poprzez dodawanie fałszywych komentarzy. Niektórzy mogą też podszywać się pod osoby znane, tworząc nieprawdziwe konta. Aby zaszkodzić działalności danego przedsiębiorstwa, wystawia się fałszywe negatywne opinie na temat tej instytucji.

Przykładem czarnego marketingu była głośna sprawa w 2005 roku w czasie kampanii prezydenckiej. W wyborach tych byli dwaj mocni kandydaci: Lech Kaczyński i Donald Tusk. Jacek Kurski – ówczesny szef kampanii telewizyjnej partii Prawo i Sprawiedliwość – rozpowszechnił plotkę o dziadku Donalda Tuska. Józef Tusk według zmanipulowanych informacji miał ochotniczo wstąpić w szeregi Wehrmachtu podczas II wojny światowej. Prawda była taka, że zrobił to pod przymusem. W ten sposób Tuskowi spadły notowania w wyborach. Ostatecznie wybory wygrał Lech Kaczyński.

Afera „Dieselgate” z 2015 roku. Marka Volkswagen w ciągu kilku dni straciła wizerunek, zyski i spadek akcji o jedną trzecią. Grupa ta celowo wprowadziła w błąd ogromną ilość konsumentów. Oprogramowania zamontowane w samochodach manipulowały wynikami pomiarów emisji z układu wydechowego.

Kanały komunikacyjne mają swoją dobrą i złą stronę. Z troski o bezpieczeństwo niepełnoletnich lepiej jest dokładnie zapoznać się z praktykami social mediów. Będąc świadomymi użytkownikami, jesteśmy w stanie uchronić siebie i innych przed negatywnym działaniem Internetu.

Autor tekstu: Monika Okrzyńska

Od najmłodszych lat adoratorka słowa pisanego i czytanego. Pasjonatka fotografii i ludzkiej psychiki. Miłośniczka zwierząt. Jej mocne strony to: komunikatywność i kreatywność. W wolnych chwilach poznaje świat contentu oraz tajniki języka polskiego, angielskiego i francuskiego.

Leave A Comment