Ghostwriters

SEO copywriting

Call to action – sposób na ożywienie strony internetowej

Kup teraz, Sprawdź, Okazja, Zapisz się – te komunikaty krzyczą do nas z niemal każdej strony internetowej. Choć właściciele sklepów prześcigają się w sposobach na zwiększenie konwersji na stronie, to wciąż jednym z najbardziej skutecznych pozostaje Call to action. Czym jest CTA i jak wykorzystać je na własną korzyść?

Call to action – znaczy działaj!

Obecnie użytkownicy Internetu mają do dyspozycji niemal niezliczoną ilość sklepów prowadzących sprzedaż online. Co skutkuje tym, że coraz trudniej nakłonić klienta, by dokonał zakupu właśnie na Twojej stronie. Aby to się udało, konieczne jest zwrócenie jego uwagi i pokierowanie jego ruchów tak, by obecność w witrynie zakończyła się transakcją.

Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne – dużo prościej wejść w interakcję z klientem. W wielu miejscach kluczową rolę odgrywa obsługa, która może wskazać, gdzie dany produkt leży, pokierować do przymierzalni czy kasy, a także zainicjować sprzedaż wiązaną i nakłonić do zakupu dodatkowego produkty. W sklepach internetowych za takie działania odpowiada CTA.

Call to action to komunikaty, których zadaniem jest wywołanie pożądanej reakcji u odwiedzającego stronę internetową.

Komunikaty te wyrażone są często w krótki i bardzo czytelny sposób np. Zapisz się, Kup teraz, Sprawdź, Odkryj. Po kliknięciu takiego linku lub przycisku klient jest kierowany do podstrony, gdzie może dokonać zakupu, poznać więcej szczegółów oferty, zapisać się na szkolenie czy do newslettera. Co pokazuje, że CTA sprawdza się nie tylko w transakcjach sprzedaży, ale również pozyskiwania nowych leadów.

Jak tworzyć CTA?

Aby wezwania do działania były skuteczne, trzeba przede wszystkim zadbać o ich widoczność. Powinny one:

  • znajdować się powyżej linii załamanie,
  • wyróżniać się kolorem,
  • ich forma jednoznacznie powinna informować, czym są.

Kolejną ważną cechą jest zatem ich użyteczność. CTA powinny prowadzić więc do miejsca, które anonsują i nie wprawiać użytkownika w konsternację, nie mogą pojawiać się obok siebie dwa komunikaty dotyczące czego innego.

Należy zadbać również o język i wykorzystywane sformułowania. Przede wszystkim komunikaty powinny być proste i jednoznaczne do odczytania, nie mogą sugerować użytkownikom, że po kliknięciu będą musieli wykonać kolejne zadania. Lepiej skupiać się na korzyściach i motywować do działania.

Rodzaje Call to action

Obecnie najczęściej spotykamy się z jednym z 3 kategorii CTA:

  • wywierające presję – sugerują, że przedstawiana oferta jest ograniczona czasowo lub limitowana, co wymusza podjęcie szybszej decyzji,

„Tylko dla 100 pierwszych osób kurs za darmo”

„Jedynie do 00:00 wysyłka gratis”

  • zawierające społeczny dowód słuszności – pokazują, jak duża grupa osób zyskała na skorzystaniu z oferty, co sugeruje jej skuteczność,

„Już 300 absolwentów zmieniło swoje nawyki żywieniowe dzięki naszemu szkoleniu”

„Zaufało nam już 5 tys. firm w Polsce”

  • obiecujące nagrodę – zapewniają, że po wykonaniu określonego działania, czeka nagroda, co skłania po podjęcia mniej przemyślanej decyzji,

„Kup ekspres do kawy i odbierz roczny zapas kapsułek”

„Zapisz się i otrzymaj 50% rabatu na pierwszy zakup”

Co powinieneś zapamiętać o CTA?

Podsumowując:

  • CTA to komunikaty, które mają na celu nakłonienie użytkownika do reakcji.
  • To jeden z najlepszych sposób do zwiększenia konwersji na stronie.
  • Należy zadbać o ty by ich forma i przekaz były czytelne i jednoznaczne.
  • W ich tworzeniu warto wykorzystać jeden z 3 głównych mechanizmów sprzyjających szybszemu podejmowaniu decyzji.