Z roku na rok wzrasta potrzeba pozyskiwania profesjonalnych treści – specjalistycznych artykułów blogowych, tekstów sponsorowanych, eksperckich. Najlepiej w tej dziedzinie sprawdzi się content writer. Czym różni się zawód content writera od copywritera? Kto więcej zarobi? Zapraszamy do lektury!
Copywriter a content writer
Zadaniem copywritera jest tworzenie treści marketingowych nastawionych na zwiększenie sprzedaży. Wykorzystuje do tego chwytliwe slogany reklamowe, portale społecznościowe (wpisy, blogi) oraz teksty sprzedażowe (sponsorowane, gościnne).
Odbiorca, po zapoznaniu się z treścią, ma podjąć odpowiednie działanie – wejść na naszą stronę, wysłać zapytanie ofertowe, zadzwonić na infolinię itp. Zasady tworzenia tekstów przez copywriterów zostały już przez nas omówione w innym artykule, dlatego tego tematu nie będziemy rozszerzać.
Content writer jest zawodem „z wyższej półki”. Tworzy bowiem treści specjalistyczne, dostosowane pod konkretne branże. Wkład w przygotowanie do wykreowania takiego artykułu jest znacznie większy i wymaga doświadczenia oraz umiejętności pozyskiwania rzetelnych danych ze sprawdzonych źródeł. Toteż wynagrodzenie za wykonanie takiej usługi różni się od stawek copywritera, o czym napiszemy więcej w dalszej części artykułu.
A może ghostwriter?
Zarówno copywriter, jak i content writer mają prawo do publikowania treści pod swoim nazwiskiem lub pseudonimem. Ghostwriter tworzy dla nas treści i udziela nam praw do umieszczania ich jako nasze. Inaczej mówiąc, teksty tworzone są anonimowo, bez podpisu. Jest to szczególnie przydatne, gdy zlecimy ghostwriterowi prowadzenie marketingu szeptanego w ramach kampanii marketingowej.
Ile zarabia content writer?
O stawkach copywriterów pisaliśmy w innym artykule. W skrócie, przeciętne miesięczne wynagrodzenie dla copywritera plasuje się w przedziale od 1000 do 3000 złotych netto. Niższe widełki przeznacza się początkującym pisarzom bez doświadczenia, portfolio oraz wypracowanej metody działania (i bez stałych zleceń), górna granica dotyczy twórców z doświadczeniem. Należy jednak dodać, że stawki mogą ulec zwiększeniu w przypadku copywriterów zatrudnionych na etat oraz posiadających renomę na rynku.
Dla porównania, doświadczony content writer może liczyć średnio na 5000 zł netto miesięcznie, przy założeniu realizacji treści specjalistycznych według stawki 50 zł za 1000 znaków ze spacjami i wykonaniem utworów wielkości 100 000 ZZS. Jeżeli wynegocjowana zostanie wyższa stawka – wynagrodzenie adekwatnie wzrośnie.
Wysokość wynagrodzenia content writera zależy nie tylko od jego doświadczenia, ale również m.in.:
- wielkości zamówień,
- rodzaju zlecanej treści,
- branży klienta,
- dysponowanych przez pisarza narzędzi;
- wymagań co do jakości tekstu itd.
Podsumowanie
Content writer tworzy treści specjalistyczne, z „wyższej półki”. W przypadku zleceń pozyskiwanych przez content writera stawia się większy nacisk na ekspercki charakter tekstu. Ma to za zadanie budować profesjonalny wizerunek firmy. Należy jednak liczyć się z większym wachlarzem wydatków, ponieważ doświadczenie oraz dostępne narzędzia mają większą wartość rynkową niż standardowe teksty na bloga.