Prowadzisz własną firmę i szukasz sposobu na nowe działania marketingowe? Próbowałeś już marketingu SMS? Nie? A może właśnie się nad tym zastanawiasz, tylko nie jesteś pewny, czy przyniesie oczekiwane efekty? W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie! Przeczytaj, a dowiesz się czy warto!
Marketing SMS – co to właściwie jest?
Czy pierwsze co przychodzi Ci do głowy, gdy słyszysz o marketingu SMS to SPAM? Zacznijmy więc od początku!
Marketing SMS to strategia polegająca na wysyłaniu wiadomości na numery telefonów komórkowych. Mogą one mieć charakter informacyjny, promocyjny lub aktywacyjny. Głównym jej celem jest dotarcie do klientów/odbiorców w sposób szybki, bezpośredni i osobisty. Istnieje kilka zasadniczych różnic pomiędzy marketingiem SMS a SPAM’em. W przypadku marketingu SMS:
- odbiorcy muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie takich wiadomości, m.in. udostępnić swoje dane
- informacje są spersonalizowane, dopasowane do preferencji i zainteresowań adresatów. Natomiast SPAM ma charakter masowy, ogólny
- wiadomości wysyłane są z umiarkowaną częstotliwością, aby nie zapychać skrzynek i nie irytować potencjalnych klientów. SPAM dostarczany jest w dużych ilościach, bywa irytujący i natrętny.
Kampanie SMS skupiają się na wartości swojego przekazu. Mają dostarczyć swoim odbiorcom informacje, które uwzględniają ich potrzeby, nie zakłócając przy tym prywatności. Nadal myślisz, że to SPAM?
Dlaczego marketing SMS?
Pora dowiedzieć się, jakie korzyści przyniesie Ci wybór strategii marketingu SMS.
Po pierwsze posiada ona jeden z najwyższych, wskaźników otwieralności. Aż 98%! Pozwala skutecznie dotrzeć do dużej liczby odbiorców w czasie rzeczywistym. Kto teraz nie nosi telefonu przy sobie? Po drugie, o czym wcześniej wspominałam, ma możliwość personalizacji treści. Dzięki temu faktycznie odpowiesz na potrzeby adresatów i zaproponujesz im ofertę/usługę, której naprawdę będą chcieć. Kolejnym plusem jest koszt, w porównaniu z innymi formami strategii marketingowych, relatywnie niski. Zmniejszasz wydatki, więc zyski automatycznie są większe! Na koniec, w marketingu SMS, możesz szybko wygenerować wysoki wskaźnik interakcji. Wykorzystaj CTA, które zachęca do zaangażowania i bezpośredniej reakcji na wiadomość.
Ponad 5 miliardów ludzi na całym świecie korzysta z telefonów komórkowych. Większość osób odczyta SMS zaraz po otrzymaniu, co sprzyja natychmiastowej reakcji na oferty, promocje czy zaproszenia. Czy taka ilość potencjalnych klientów nie brzmi zachęcająco?
A gdzie jest haczyk?
Czy to nie jest zbyt pięknie, aby mogło być prawdziwe? O minusach słów klika.
W marketingu SMS istnieją ograniczenia prawne, np. RODO. Kampanie wymagają dbałości o zgodność z prawem i przepisami ochrony danych osobowych. Treści mają znaczne ograniczenia, jeśli chodzi o ilość znaków – do 160. Zwiększa to trudność z zawarciem wszystkich istotnych detali, zastosowaniem barwnej oprawy i języka korzyści. Nie ma również możliwości załączenia zaawansowanej grafiki czy multimediów. Oznacza to, że tracimy dwa narzędzia skutecznej reklamy. Część potencjalnych odbiorców, mimo uprzednio wyrażonej zgody, traktuje kampanie SMS jako irytujący SPAM. Ignoruje je lub usuwa bezlitośnie bez czytania! Kto z nas nigdy nie zaznaczył jakiejś zgody bez czytania, na co właściwie się zgadza?
Jednak są to minusy, które możemy z łatwością ominąć, no może oprócz tego bezlitosnego usuwania 😊 Mamy wiele wartościowych narzędzi reklamowych. Dobrze zorganizowana kampania SMS, stworzona z rozwagą i zgodnie z preferencjami adresatów, może być bardzo skutecznym narzędziem. Nie chcesz chyba tworzyć słabych kampanii?
Czy warto stosować marketing SMS – podsumowanie
Biorąc pod uwagę wyniki, które generuje marketing SMS, byłoby błędem przynajmniej nie spróbować. Więc odpowiedź na pytanie czy warto, brzmi TAK. Strategia marketingu SMS ma duży potencjał, aby dawać świetne rezultaty. Wielu firmom już takie przynosi, dlatego jest tak często wykorzystywana. Znasz już minusy/zagrożenia, więc możesz ich uniknąć. Na co czekasz? Stwórz dobrą kampanię i wysyłaj!
Autor tekstu: Sabina Tasz