Nie trzeba być ekonomistą, aby wiedzieć, że marketing to zespół działań sprzyjających osiągnięciu wyznaczonych celów biznesowych. Zatem jak przystąpić do realizacji tego planu, biorąc pod uwagę, że jest to bardzo rozległe i złożone przedsięwzięcie. Aby określić schemat działania, należy wyodrębnić i odpowiednio wykorzystać elementy marketingu. Więc czym są instrumenty pozwalające oddziaływać na rynek i na czym polega marketing mix? Aby się tego dowiedzieć, przeczytaj poniższy artykuł.
Podstawowe elementy marketingu
Marketing jako dziedzina naukowa tempem swojego dynamicznego rozwoju zaskoczył już niejednego znawcę tej dyscypliny. Zatem jak współczesny przedsiębiorca ma zrozumieć i wykorzystać jego mechanizmy? Najlepiej jest zacząć od podstaw i określić jakie zagadnienia są najistotniejsze.
W tym celu wyodrębniono podstawowe elementy marketingu, do których należą:
- produkt (product) – określenie istoty oferowanego towaru, usługi lub dobra niematerialnego będącego obiektem transakcji. Dotyczy opracowania jego cech mających wpływ na: spełnienie oczekiwań klienta, atrakcyjność wyglądu zewnętrznego, jakość wykonania (ergonomia, trwałość, cykl życia), opakowanie (estetyka, wygodny dostęp do zawartości i jej zabezpieczenie, łatwość transportu), konkurencyjność, usługi związane z obsługą sprzedaży (gwarancja, serwis, możliwość zwrotu lub wycofania się z umowy), dostępność wariantów (gama, modele);
- promocja (promotion) – rozpowszechnienie informacji dotyczących marki, produktu bądź działalności podmiotu propagowane za pomocą dostępnych środków masowego przekazu i kanałów komunikacji. Od promocji uzależniamy cenę (większe nakłady na reklamę powodują wzrost kosztów). Buduje ona także świadomość oferty wśród klientów, co zwiększa popyt;
- dystrybucja (place) – działania mające na celu zapewnienie jak najlepszej dostępności dóbr lub usług. Zależy od: wyboru odpowiedniej lokacji. Miejsca sprzedaży (np. dopasowanej do grupy docelowej, atrakcyjnym położeniu), czasu (dogodnych godzin otwarcia), sprawności transportu i polityki magazynowej, komunikacji z pośrednikami (franczyza, podwykonawcy);
- cena (price) – ustalenie optymalnej zapłaty za produkt czy usługę obejmującej koszty wytworzenia, promocji i dystrybucji dobra przy uwzględnieniu konkurencji, popytu, rodzajów sprzedaży i warunków płatności (raty, sprzedaż detaliczna – hurtowa, rabaty, promocje bądź upusty).
Wyżej wymienione instrumenty kreowania sytuacji rynkowej to cztery główne elementy marketingu (zasada 4P). Można rozwinąć tę listę, uwzględniając jeszcze czynniki dodane wraz z rozwojem marketingu (model 7P). Oraz postrzegane z punktu widzenia klienta (formuła 4C).
Elementy marketingu wykorzystane w synergicznym zestawieniu – koncepcja marketingu mix
Elementy marketingu omówione wcześniej stosujemy do stworzenia strategii. Polegającej na odpowiednim ich połączeniu i wykorzystaniu potencjału w celu zwiększenia efektów działań marketingowych.
Zalety tej korelacji zostały dostrzeżone już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. A koncept zastosowania elementów marketingowych pod nazwą marketing mix definiujemy następująco:
Marketing mix (kompozycja marketingowa) – umiejętne zestawienie elementów marketingu (działań, technik, narzędzi, procesów) oddziałujących na rynek i konsumentów, które są powiązane i uzupełniają się wzajemnie (synergia). Pozytywnie wpływając na efekty strategii biznesowej w postaci zwiększenia konwersji, budowy eksperckiego wizerunku marki i świadomości oferty wśród klientów.
Podsumowanie
Warto zgłębiać tajniki marketingu i poznawać nowe techniki pozwalające zwiększać jego efektywność. Umiejętne wykorzystanie elementów marketingu może przynieść satysfakcjonujące efekty nawet przy niewielkim nakładzie finansowym. Przykładem tego jest marketing w sieci, gdzie odpowiednie zarządzanie treścią (content marketing) przynosi długofalowe korzyści przy stosunkowo niewielkim koszcie w porównaniu np. z reklamą telewizyjną, radiową czy mało efektywnymi ulotkami.