Ghostwriters

Wskazówki i ciekawostki

Metoda ALPEN, czyli jak skutecznie zarządzać swoim czasem

W obecnych czasach umiejętność zarządzania czasem jest niezwykle istotna. Dobrze zagospodarowany czas to pieniądze, ale również więcej chwil spędzonych z rodziną i przyjaciółmi. Poniżej przedstawimy jedną z metod, która cieszy się sporym uznaniem wśród osób, którym zależy na efektywnej pracy.

Czym jest ALPEN?

Metoda ALPEN to nic innego, jak umiejętność planowania harmonogramu dnia. Nazwa tej techniki jest akronimem niemieckich słów. Dzięki systematycznemu zastosowaniu tej metody nauczymy się fachowo zarządzać swoim czasem, efektywnie pracować i w pełni skupiać się na wyznaczonych celach.

Metoda ALPEN nie wymaga od nas dużego zaangażowania, w zamian natomiast możemy dostać o wiele więcej. Szacuje się, że regularne przygotowanie listy działań na kolejny dzień zajmuje około 15 minut. Każdego ranka lub wieczoru sporządzamy taki wykaz. Początkowo może sprawiać to nam problemy, jednak praktyka czyni mistrza.

A – Aufgaben, czyli lista zadań

Pierwszym etapem metody ALPEN jest utworzenie listy zadań na następny dzień. Jak już wspomnieliśmy, średnio zajmuje to około 15-20 minut. W naszym wykazie powinny znaleźć się wszystkie czynności, jakie zamierzamy wykonać w danym dniu.

Metoda ALPEN zaleca podzielenie na kategorie wszystkie spisane zadania. Tak więc uwzględniamy zarówno obowiązki codzienne, jak i te związane z pracą zawodową bądź edukacją. Wpisujemy tu wszystkie możliwe czynności, a także te, których nie udało nam się zrealizować poprzedniego dnia.

L – Länge schätzen, czyli szacowanie czasu

Ten paragraf metody ALPEN ma na celu unaocznić nam, jak wiele czasu będziemy potrzebować na realizację poszczególnych punktów. Przy każdej czynności należy wpisać szacowany czas. Uwaga – wpisujemy realny czas realizacji, w przeciwnym wypadku możemy nie wykonać wszystkich zadań z listy. Ważną rzeczą jest również podsumowanie całego czasu, daje nam to całokształt sytuacji – czy aby na pewno w ciągu ustalonego czasu jesteśmy w stanie uzyskać założony cel.

P – Pufferzeiten einplanen, czyli planowanie buforu czasowego

Zarządzanie czasem to przede wszystkim umiejętność zaplanowania efektywnego dnia pracy. Technika ALPEN zaleca, abyśmy zaplanowali jedynie 60% swojego dnia. Dlaczego? Ponieważ pozostałe 40% jest naszą rezerwą w przypadku niewywiązania się z zadania w zakładanym wcześniej przedziale czasowym.

Zdarzają się także sytuacje losowe, których wcześniej nie mogliśmy przewidzieć. Właśnie dlatego dobrze jest mieć w zanadrzu owe 40%. Zarządzając odpowiednio czasem, powinniśmy pamiętać również o przerwach, aby odpocząć i się zregenerować.

Przeczytaj również: Teksty sponsorowane – czym są i jak wspierają działania SEO?

E – Entscheidungen treffen, czyli podejmowanie decyzji

Metoda ALPEN zaleca, aby wszystkim punktom na liście nadać priorytet, czyli podjąć decyzję, które z nich powinny być wykonane na początku. Najczęściej wybieramy te czynności, które są najtrudniejsze bądź ich czas realizacji jest dość długi.

N – Nachkontrolle, czyli kontrola

Przystępując do tego zagadnienia, po prostu kontrolujemy postępy naszej pracy. Analizujemy nasz wykaz, wykreślając z niego już zrealizowane punkty. Metoda ALPEN nakazuje nam także kontrolę nad czasem, jaki nam pozostał. W przypadku gdy pewnych zleceń nie udało nam się ukończyć, przenosimy je na dzień kolejny.

Zalety metody ALPEN

Organizacja czasu pracy jest bardzo pozytywną umiejętnością. Osoby, które potrafią w ten sposób planować swój dzień, wiele na tym zyskują. Dlatego metoda ALPEN jest tak dobrze postrzegana. Jej główna zaleta to osiąganie zamierzonych celów w prosty i bezstresowy sposób. Wprowadzając ją w życie, z czasem zauważymy, że drobne rzeczy przestają nam umykać, a nasza codzienność staje się uporządkowana.

Odpowiednie zarządzanie czasem sprawi, że będziemy mniej podatni na rozpraszacze, a bardziej skupieni na celu. Najważniejszą jednak zmianą będzie oszczędność czasu, który możemy poświęcić rodzinie.

Metoda ALPEN – podsumowanie

Jak widać metoda ALPEN może wiele zmienić w naszym życiu. Zwłaszcza gdy mamy problem z realizacją wyznaczonych zadań i nieustannie czujemy niepokój związany z brakiem czasu. Zarządzaj mądrze swoim czasem tak, abyś pracował efektywniej i spał spokojniej.

Autor tekstu: Weronika Król-Mikołajczyk

Leave A Comment