Ghostwriters

Wskazówki i ciekawostki

Kolory w marketingu – jakie znaczenie mają barwy dla firm?

Dlaczego flaga rewolucjonistów jest najczęściej czerwona, a dziecko ubrane do chrztu ma białe ubranko? Jaką rolę w naszym życiu odgrywają barwy? Dlaczego tak wiele mówi się o znaczeniu kolorów w biznesie? Odpowiedź na te wszystkie pytania znajdziesz poniżej.

Symbolika barw i znaczenie kolorów w biznesie

Kolory w każdej kulturze mają określoną symbolikę, a najczęściej wpływa na to wiele różnych czynników, począwszy od otaczającej daną społeczność przyrody, poprzez religię, wierzenia ludowe, wydarzenia historyczne lub obyczajowe. A jakie jest znaczenie kolorów w biznesie? Wystarczy, że tylko popatrzysz na logo różnych firm, a także na ich strony internetowe i już nie będziesz miał w tej kwestii żadnych wątpliwości. Dlaczego jedne marki wybierają jako dominujące barwy biel i błękit, a inne na przykład żółć i pomarańcz? Czym się kierują? O tym wszystkim przeczytasz w dalszej części artykułu.

Czystość bieli

W wielu kulturach wzorcem dla koloru białego jest światło dzienne oraz śnieg. Jasność łączy się z pozytywnymi emocjami, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo i widoczność. Sam blask kojarzony jest też z istotami boskimi – idealnymi, stąd też kolor ten uosabia niewinność oraz czystość, w sensie przenośnym oraz dosłownym. Nie dziwi zatem fakt, że biel to dominująca barwa w wizerunku wielu firm podejmujących działalnością medyczną, produkujących produkty higieniczne lub zajmujących się modą ślubną i komunijną.

Elegancja czerni

Czerń to kolor nocy – a w niej panuje zło, demony i wiedźmy. Czy taką symbolikę tej barwy przyjęto w biznesie? To zaskakujące, ale jednak nie. Trudno to wyjaśnić, ale w marketingu przypisano temu kolorowi wiele pozytywnych wartości: elegancję, powagę, władzę, prestiż. Stąd wiele renomowanych firm sięga po tę barwę, kreując swój wizerunek.

Namiętność i niebezpieczeństwo czerwieni

W kulturze czerwień przywołuje dwa skojarzenia: krew i ogień. Każde z tych wzorców budzi przeciwstawne emocje. Krew jest symbolem życia, ale też zagrożenia, podobnie ogień daje ciepło, lecz też sieje zniszczenie. To wszystko sprawia, że czerwień stosuje się w biznesie ostrożnie. Na pewno barwa ta ma mocno przyciągać oko odbiorcy, pobudzać do aktywności, ale w nadmiarze może też męczyć, więc firmy najczęściej decydują się tylko na drobne dodatki w tym kolorze lub wyróżniają elementy związane z atrakcyjnymi ofertami.

Spokój zieleni

Lubisz patrzeć na zielone rozciągające się łąki, lasy, a może szmaragdowe morze? Czujesz się wówczas spokojny, beztroski i szczęśliwy? Zieleń to barwa przyrody, stąd najczęściej jest ona wybierana przez firmy reklamujące ekologiczne rozwiązania, czasami przez placówki medyczne oraz sektor finansowy – w ten sposób chcą przesłać sygnał do twojej podświadomości, że gwarantują ci stabilizację.

Przeczytaj również: Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

Bezpieczeństwo niebieskiego

Ludzie uwielbiają się wpatrywać w błękit nieba, bo według wielu religii mieszkają tam istoty boskie, które zapewniają człowiekowi bezpieczeństwo i opiekę. Także w marketingu od zawsze wykorzystuje się właśnie taką symbolikę tej barwy. Z tego względu jest to ulubiony kolor firm ubezpieczeniowych, medycznych, finansowych lub farmaceutycznych – każda z nich chce dać klientowi wrażenie, że zdecydowanie się na jej ofertę wiąże się z pełnym bezpieczeństwem.

Dwuznaczność żółtego

Żółty to barwa słońca, bogów i królów, ale też wiąże się z takimi wartościami jak zdrada i choroba. Dlatego w biznesie ten kolor jest stosowany ostrożnie i oczywiście najczęściej wykorzystuje się go do wyeksponowania unikatowych cech produktu lub atrakcyjnej ceny.

Radość pomarańczy

A skąd się wziął kolor pomarańczowy? Pomieszano czerwień z żółcią, a ta ostatnia właśnie sprawiła, że ostatecznie ta barwa kojarzy się ze wszystkim, co pozytywne: radością, zabawą, rozrywką, wakacjami. Z tego też względu barwa ta wykorzystywana jest chętnie przez firmy turystyczne, ale też takie, które oferują wypoczynek i zabawę.

Kolory w biznesie – podsumowanie

Widać zatem, że kolory w marketingu mają swoją określoną rolę, a ich głównym zadaniem jest pobudzanie emocji, które skłonią klientów do decyzji zakupowych. Warto mieć tę wiedzę, zwłaszcza kiedy prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jakie kolory powinny się znaleźć w twoim logo i na stronie internetowej.

Autor tekstu: Beata Lisowska

Leave A Comment