Ghostwriters

Copywriting

Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

Chwytliwy tytuł połączony z kiepskim wstępem jest jak zaproszenie kogoś do domu, a potem zatrzaśnięcie mu drzwi przed nosem. Masz tylko 5 sekund na zatrzymanie czytelnika, który kliknął link tekstu.

To niewiele, wykorzystaj to. Otwórz szeroko drzwi, rozbudź jego ciekawość, nie pozwól mu oderwać się od lektury. Do tego właśnie służy lead w artykule.

Co to jest Lead w artykule

Lead to wstęp do artykułu, jego esencja. Znajduje się zaraz pod tytułem. Zwykle napisany jest większym krojem pisma – zaznaczony kursywą lub pogrubieniem. Jego zadaniem jest przyciągniecie uwagi czytelnika, wprowadzenie go do tekstu. Powinien zatem informować, intrygować i budzić emocje. Ten krótki akapit (do 500 znaków) jest więc strategiczną częścią Twojej pracy.

Jeśli chcesz stworzyć porywający lead, napisz go na końcu. Łatwiej uchwycić esencję, już kompletnej treści.

Czytaj dalej, a dowiesz się jak to zrobić.

Przeczytaj również: Wizerunek marki – jak go zbudować?

Jak zaprojektować wciągający lead w artykule

Zanim przejdziesz do pisania wstępu, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czego dokładnie dotyczy artykuł?
  • Co jest w nim najistotniejsze?
  • Czy jest w nim coś niespotykanego, zaskakującego?

Oprócz odpowiedzi wypisz sobie dodatkowo wszystkie słowa związane z tym tematem.

A teraz do dzieła! Twórz, zmieniaj, kombinuj. Tak totalnie bez cenzury. Spisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Gotowe? Świetnie. Pozostaje tylko złożyć, to wszystko w zgrabną całość.

Niestety nie ma jednego sprawdzonego przepisu na idealny lead w artykule. Ma to swoją dobrą stronę: możesz zauroczyć czytelnika na wiele różnych sposobów. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia.

Możesz również zainspirować się kilkoma sprawdzonymi formułami.

Sprawdzone pomysły na wciągający lead

Tekst tekstowi nierówny, wiadomo. To samo dotyczy leadu. Nie wszystkie pomysły sprawdzą się w każdym artykule. Są natomiast bardzo dobrym punktem wyjścia, do poszukiwań. Oto one:

  • Zaskakujące zestawienie informacji lub kontrast (np. Czy wiesz, że dzisiaj rano, kiedy siedziałeś w firmowej kuchni, popijając kawę i narzekając na znienawidzoną pracę, zmarły w Polsce 343 osoby? Prawie połowę z nich zabiły choroby, których podłożem jest stres).
  • Szokujące sformułowanie (np. Chcesz ustrzec się przed chorobami, wyhoduj bakterie w swoim organizmie, najlepiej całe ich kolonie… Niech pracują nad Twoją odpornością – chodzi oczywiście o te pożyteczne w jelitach 😉).
  • Ciekawostka, rewelacja w jakiejś dziedzinie – wybierz najlepszą ciekawostkę lub najważniejszą informację, o której traktuje Twój tekst. Zacznij lead od niej, a potem przejdź do bardziej szczegółowego opisu.
  • Cytat – jeśli dobrze go dobierzesz, sprawdzi się we wstępie do większości tekstów.
  • Zapowiedź lub streszczenie artykułu – czasem wystarczy kilka zachęcających zdań streszczenia, zakończonych pytaniem (np. Chcesz wiedzieć, jak to osiągnąć? Czytaj dalej), by zachęcić do dalszej lektury.
  • Pytanie do czytelnika (np. Czy Tobie też zdarza się…? Jeśli tak, to…) –świetnie ściąga uwagę na dalszą część artykułu.

Oczywiście takich przykładów jest o wiele więcej. Z czasem, pewnie stworzysz swoją własną kolekcję pomysłów, do czego gorąco Cię zachęcam.

Z pewnością, przydadzą Ci się jeszcze jakieś małe triki do zadań specjalnych.

Lead w artykule – mistrzowskie triki

  • Jeśli męczysz się niezmiernie przy znalezieniu, tego idealnego pierwszego zdania. Wciąż jednak wydaje Ci się kiepskie – po prostu je wyrzuć. Tak zrobił, Żeromski podczas pisania „Popiołów”. Prawdopodobnie, już na totalnym wyczerpaniu kreatywnych mocy, postawił na zdanie nr 2: „Ogary poszły w las”.
  • Możesz również zacząć lead od jakiegoś krótkiego zdania (np. To proste). Niewiele mówi, ale wzbudza ciekawość.
  • Chcesz zrobić jeszcze większe wrażenie? Wyrwij jakieś szokujące zdanie z tekstu. Wrzuć je na początek leadu. To od razu wciągnie czytelnika w wir zdarzeń.

Na koniec mała rada dotycząca leadu w artykułach: pamiętaj, by zawsze dotrzymywać obietnicy składanej we wstępie. Czytelnik powinien mieć poczucie, że odnalazł w artykule zapowiedziane korzyści.

Autor tekstu: Marta Hajduk

Leave A Comment