Czy zastanawiasz się, co zrobić, by sukcesywnie obsługiwać klienta w swojej pracy? Pamiętaj, nie bez powodu mówi się, że klient nasz pan i to on decyduje o naszym bycie. Jeśli masz z tym problem i nie wiesz, co zrobić, aby poprawić swoją sytuację w tej dziedzinie, poniższe porady z pewnością są dla Ciebie!
Umiejętność nawiązania dobrego kontaktu z klientem
Na początku zacznijmy od tego, że obsługa klienta – czy to wirtualna, czy w realu – powinna zawsze przynosić pozytywny efekt, czyli doprowadzić do sprzedaży jakiegoś produktu bądź usługi, ale nie tylko. Dobry kontakt z klientem jest bardzo ważny już na wstępnym etapie procesu sprzedaży, kiedy to klient wyraża chęć, zamiar dokonania zakupu. Wtedy musisz wyczuć jego wszystkie potrzeby oraz oczekiwania i tak go nakierować, by rzeczywiście skorzystał z twojej oferty.
Życzliwość przy obsłudze klienta
Drugą istotną kwestią jest bycie miłym dla klienta i to dosłownie oraz w każdej sytuacji. Nawet, kiedy klient dla nas taki nie jest. Jeżeli odnosisz się życzliwie, obsługując klienta, jest szansa na to, że cię zapamięta i chętnie będzie do ciebie (twojej firmy) wracał w przyszłości.
Cierpliwość do klientów
To kolejna ważna i pomocna cecha charakteru przy kontakcie z klientem. Sprawdza się w momencie, kiedy klient nie jest zdecydowany, czego dokładnie od nas oczekuje, wtedy ważne jest, by wyjść mu naprzeciw i pokazać różne możliwości oferowanego produktu. Jeśli go do siebie przekonamy, sukces jest gwarantowany.
Sprawdź, Czym są kompetencje zawodowe i jak je rozwijać?
Spokój w kontakcie z klientem
Umiejętność zachowywania spokoju w różnych sytuacjach, zwłaszcza stresowych, po to, by móc dokładnie objaśnić wszystkie możliwości danego towaru, usługi, tak aby klient wszystko zrozumiał i mógł podjąć przemyślaną decyzję. Co istotne, spokój w obsłudze klienta wzbudza również u niego poczucie bezpieczeństwa, a także daje poczucie pewności co do dokonanego przez niego wyboru.
Umiejętność skupiania uwagi na potrzebach klientów
Skupianie całej swojej uwagi na kliencie i rozumieniu jego potrzeb, tak by wyłapać to, czego od nas dokładnie oczekuje to trudne wyzwanie. Aczkolwiek, obsługując klienta, powinno się z tym radzić. Pracując z ludźmi jako obsługa klienta, powinno się być też swego rodzaju psychologiem, który doskonale zna mechanizmy działania potrzeb człowieka i należałoby posiadać umiejętność słuchania oraz zadawania pytań, tak by jeszcze lepiej móc do niego dotrzeć.
Unikanie konfliktów w kontakcie z klientami
Tego chyba nie należy wyjaśniać, gdyż jest to bardzo logiczne, jeśli chcemy osiągnąć sukces obsługując klienta. Jedynie należy pamiętać, że jest to zasada bezwzględna. Konflikt z klientem stawia nas na nie tylko w złym świetle, ale też na przegranej pozycji i utrudni komunikację, a co za tym idzie, nie przyniesie to żadnych pozytywnych rezultatów. Wręcz przeciwnie – może spowodować niechęć klienta, który następnie uda się do konkurencji ze swoją potrzebą lub problemem.
Bezwzględny szacunek do klienta
Należy odnosić się do klienta z szacunkiem, wtedy i klient okaże nam należyty szacunek. Trzeba pokazać, że jest się dla niego wsparciem i jest się tutaj dla niego. To może wyróżnić twoją firmę na tle pozostałych. Ponadto, jeśli odnosimy się do kogoś z szacunkiem, to druga strona najprawdopodobniej zrobi to samo w stosunku do nas, a wtedy załatwianie spraw z klientem stanie się przyjemniejsze.
Wykazanie się elastycznością w relacji z klientem
Chociaż w relacji z klientem istnieją obowiązujące nas zasady czy też procedury, których należy przestrzegać, to ważne jest, aby klientowi okazać zrozumienie i w razie potrzeby działać „po ludzku”. Chodzi o to, by pomóc, a nie utrudnić klientowi osiągnięcie jakiegoś zamierzonego celu, którego korzyści są wspólne dla obu stron.
Ciągły dostęp do informacji
Należy informować klienta o wszystkich aspektach i etapach związanych z jego zamówieniem. Wtedy klient ma poczucie, że jest na bieżąco, ma kontrolę nad swoją sprawą i nie jest zaniedbywany, a wręcz ma pewność, że jest traktowany priorytetowo.
Obsługa klienta – podsumowanie
Obsługa klienta to zadanie nie dla każdego, tylko dla osób o stalowych nerwach, które są cierpliwe, spokojne oraz wsłuchują się w potrzeby innych, a także potrafią zachować zimną krew w wyjątkowych sytuacjach. Te wszystkie cechy są pomocne przy kontakcie z klientem i pozwalają osiągnąć sukces w tej branży, dając pozytywne efekty.
Autor tekstu: Klaudia Alvisi