O tym, że jakiś tekst jest dobry, przekonujesz się wtedy, gdy ktoś do ciebie mówi, a ty nie reagujesz, bo jesteś zajęty pochłanianiem kolejnej porcji treści z twojego ulubionego bloga. Jesteś pełen podziwu dla geniuszu autora i niecierpliwie czekasz na następne wpisy. A co by było, gdyby ludzie podobnie reagowali na twoje teksty? Chcesz napisać dobry tekst? Sprawdź, jak to zrobić!
1. Określ target dobrego tekstu – co i dla kogo chcesz pisać
Lubisz sekrety przyrody, ciekawostki popularnonaukowe, zdrowe odżywianie, a może bardziej interesują cię nowinki z branży IT albo projektowanie wnętrz? Co sprawia ci największą pasję? Wybieraj takie tematy, których zgłębianie i opisywanie sprawi, że będziesz się czuł, jak przysłowiowa ryba w wodzie. Nie pisz na siłę o czymś, o czym nie masz pojęcia lub nie wiesz jak się do tego zabrać.
Następnie zastanów się dla kogo chcesz pisać. Czy chcesz tworzyć teksty dla młodzieży, dla miłośników podróży, dla fanów gadżetów sportowych, a może dla ekscentrycznych seniorów?
2. Stwórz nawigację dobrego tekstu
Wirtualna rzeczywistość jest zbiorem sporej ilości informacji na wszystkie możliwe tematy: dla każdego coś miłego! Jeśli chcesz, by czytelnik dotarł do treści, które zamierzasz zamieścić w sieci, to wymyśl dla niego odpowiednią nawigację – słowa klucze. Słowa klucze, to takie ślady na internetowych ścieżkach, które prowadzą prosto do… dobrego tekstu.
Załóżmy, że chcesz napisać parę zdań na temat zdrowych słodyczy – to wcale nie musi być oksymoron – przykładem słów kluczy mogą być: zdrowe słodycze, słodycze dla zdrowia, prozdrowotne słodycze, słodycze z naturalnych składników itp.
3. Dobry tekst – przemyśl i sprawdź
Chyba nikt nie lubi tzw. lania wody, czyli pisania o wszystkim i o niczym. Nudne teksty budzą odruch obronny w postaci głębokiego ziewnięcia i ucieczki na… stronę internetową konkurencji. Zanim zaczniesz pisać, przemyśl, które treści mogą być wartościowe, interesujące i niepowtarzalne. Jeśli jesteś fachowcem w danej dziedzinie, to możesz śmiało polegać na swojej wiedzy, jeśli jednak masz jakieś wątpliwości, to nie wahaj się poszukiwać, sprawdzać i uzupełniać swój zasób wiadomości.
Pamiętaj, by korzystać z wiarygodnych źródeł informacji.
4. Zaplanuj dobry tekst
Intrygujące opakowanie skutecznie przyciąga uwagę konsumenta. Nic w tym dziwnego – takie są prawa natury, że do wnętrza dociera się z zewnątrz. Opakowaniem tekstu jest jego przejrzysta struktura i forma. Tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, nagłówki i odpowiednie proporcje to „must be” dobrego tekstu. Duże znaczenie ma też wielkość i rodzaj czcionki – nikt nie lubi treści pisanych drobnym drukiem i nie każdy potrafi czytać na przykład w gotyku.
Pisząc, warto również stosować pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania i inne graficzne „atrakcje”.
5. Zachęć dobrym tekstem – zadbaj o wstęp
Nasze umysły nie są jeszcze tak doskonałe, by w szybkim tempie przetworzyć mnóstwo informacji. Wchodząc na stronę internetową szybko zerkamy na wstęp i… to jest ta decydująca chwila przesądzająca o tym, czy warto nas dalej czytać. Wstęp (ang. lead) powinien być krótki i na temat. Lepiej pisz zdania proste niż wielokrotnie złożone. Zwróć się wprost do czytelnika, zaintryguj go i zachęć do zapoznania się z twoim tekstem.
Wykaż się kreatywnością – wstęp nie powinien być nudnym wywodem; wstęp to zaproszenie do przeżycia inspirującej przygody z dobrym tekstem.
6. Dobry tekst, to dobry styl – zwróć uwagę na właściwy język
Wystrzegaj się przesady, tekst powinien być emocjonalnie stonowany. Nie używaj pustych słów typu: doskonała jakość, najlepszy na rynku, świetny produkt itp. Pisz rzeczowo o konkretnych korzyściach, a będziesz wtedy bardziej przekonywujący. Unikaj potocznego języka – nie spoufalaj się z czytelnikiem, bo może sobie tego nie życzyć. Nie używaj też języka podniosłego, taki język jest odpowiedni dla dzieł literackich. Czytelnik poszukuje informacji, a nie wrażeń estetycznych.
Nie używaj archaizmów takich jak np. onegdaj, azali, zaiste itp.
Autor tekstu: Anna Machalica