Właśnie podjąłeś/-aś decyzję o założeniu biznesu? Masz już zarys projektu, ale sen
z powiek spędza Ci wymyślenie chwytliwej nazwy firmy? Pomocne może okazać się poznanie zasad namingu, czyli projektowania określeń dla marek, usług, produktów, które wzbudzają pozytywne odczucia i łatwo zapadają w pamięć. O tym poniżej!
3 cechy idealnej nazwy firmy (namingu)
Nazwa działalności jest jednocześnie jej wizytówką – sposób, w jaki będzie postrzegana może mieć znaczący wpływ na powodzenie w branży. Możemy wyróżnić trzy istotne atrybuty, które powinna posiadać każda marka.
- Prosta – nazwa nie musi być za wszelką cenę krótka, aczkolwiek wymówienie czy zapisanie jej nie powinno sprawiać problemów.
- Zapadająca w pamięć – to kluczowy element, który pomoże zbudować Ci świadomość marki wśród klientów. Unikatowość, przekazanie określonych wartości, gra słów itd. korzystnie wpłyną na Twoją rozpoznawalność.
- Uniwersalna – zastanów się, czy wymyślona nazwa będzie długoterminowo adekwatna do otoczenia rynkowego. Unikaj slangu oraz przestarzałych sformułowań, które na przestrzeni lat mogą zmienić znaczenie lub wyjść całkowicie z użycia.
Czym się kierować przy namingu?
Wymyślenie ciekawej propozycji może okazać się czasochłonne i wymagać wiele wysiłku intelektualnego. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią Ci ten proces i wskażą na co zwrócić uwagę.
Analiza rynku i konkurencji
Naming powinien być wpasowany do rodzaju działalności i jej strategii działania.
Z tego względu musisz dokładnie przestudiować do jakiej grupy docelowej się zwracasz, jak chcesz być przez nią odbierany, jakie specyficzne cechy posiada Twoja branża, jak działa konkurencja itd. Taki research pomoże ci nie tylko stworzyć atrakcyjny wizerunek firmy, ale również wskazać kierunek, w którym chcesz podążać w przyszłości.
Burza mózgów
Ciężko nie zgodzić się z faktem, że proces kreacji jest bardzo znaczącą chwilą dla każdego twórcy. Jednak w przypływie ekscytacji istnieje ryzyko utraty obiektywizmu, co może negatywnie odbić się na efekt końcowy. Nie każdy Twój pomysł na nazwę firmy będzie genialny i błyskotliwy – na pewno nie na początku. Warto przedstawić swoje propozycje rodzinie, znajomym, których zdanie cenisz. Osoby postronne mogą zwrócić Ci uwagę na aspekty, które Tobie umknęły, wskażą niedociągnięcia lub zasugerują poprawki. Pamiętaj, że tworzysz firmę nie tylko dla realizacji własnych marzeń, ale kierujesz swoje usługi dla danej społeczności i jej wrażenia mają duże znaczenie.
Pozytywne emocje i skojarzenia
Nie bez powodu wiele technik marketingowych bazuje na wywoływaniu określonych emocji – lwia część odbiorców podejmuje na ich podstawie wiele decyzji (nawet nie będąc tego do końca świadomym). Pierwsze wrażenie, które wywrze na nich Twoja marka będzie mieć przełożenie na późniejszy sukces lub porażkę. Naming powinien kojarzyć się z jakąś pozytywną, pożądaną cechą – w zależności od rodzaju branży może to być np. innowacja, luksus, kreatywność, rozrywka, bezpieczeństwo itd.
Nie komplikuj
Tak jak było to wspomniane powyżej – nie ma sensu tworzyć wymyślnych sformułowań, które nie zagnieżdżą się w pamięci klientów. Najlepsze efekty przyniesie Ci skupienie się na prostocie i dodanie szczypty oryginalności.
Użyj metafory lub gry słów
W każdej chwili powstają nowe przedsiębiorstwa, produkty zapełniające już i tak nasycony rynek. Dlatego tak ważne jest, aby wyróżniać się na tle innych. Stworzenie wyjątkowej nazwy firmy można osiągnąć stosując grę słów lub metaforę. Dzięki temu będziesz mógł zaciekawić, zaintrygować lub rozbawić swoich odbiorców, co łączy się ze wzbudzeniem w nich pozytywnych emocji i byciem zapamiętanym.
Formalności
Zweryfikuj, czy Twoje pomysły nie zostały już wykorzystane przez kogoś innego – zwłaszcza jeśli dane przedsiębiorstwa działają w podobnej dziedzinie oraz czy nie mają one negatywnego wydźwięku w innych językach lub kulturach. Warto również sprawdzić dostępność domen pod wybraną nazwą firmy i w miarę możliwości ją zabezpieczyć, aby zachować unikalność strony internetowej Twojego biznesu.
Możliwość rozwoju
Każdy przedsiębiorca dąży do ciągłej ekspansji w swojej branży. Możesz zaczynać od oferowania jednego rodzaju usług, a z biegiem czasu i doskonaleniem swoich umiejętności zdecydujesz się rozszerzyć ten zakres. Twoja nazwa powinna być na tyle uniwersalna, aby takie zmiany nie stały się wizerunkowym obciążeniem. Unikaj typowo opisowych określeń, które jednoznacznie sugerowałyby konkretny rodzaj działalności.
Spójność wizualna
Naming stanowi jeden z elementów kreujących komunikację marki z klientami. Aspekty graficzne takie jak logo, styl czcionki, kolor powinny stanowić harmonijną całość. Idealna nazwa firmy powinna nie tylko dobrze brzmieć, ale również prezentować się w sposób przyjemny dla oka.
Autor tekstu: Kinga Terech