Biuro. Wsiadasz do windy, chcesz nią przejechać tylko kilka pięter. Chwilę później wsiada do niej Twój przełożony. Zazwyczaj nie możesz go złapać, więc chcesz mu przekazać swój pomysł na nowy projekt. Nie masz za wiele czasu. Co robisz?
Przemowa w windzie
Winda to jeden z tych elementów naszych czasów, bez którego czasem nie wyobrażamy sobie życia. Pozwala nam szybko przemieszczać się pomiędzy piętrami budynków. Czas od wejścia do wyjścia z niej bardzo często liczony jest w sekundach. Tyle właśnie czasu mamy wtedy na rozmowę z innymi ludźmi. Zazwyczaj nie wiemy, kiedy wysiądzie nasz rozmówca. Na co mamy wpływ, to jak zaprezentujemy nasze stanowisko. Od takiej właśnie sytuacji swoją nazwę wziął tzw. elevator pitch (lub speech), czyli w języku polskim „prezentacja w windzie”. Jest to oczywiście tylko metafora. Sama formuła może okazać się szczególnie przydatna podczas spotkań z partnerami biznesowymi, rozmowie kwalifikacyjnej czy podczas burzy mózgów np. podczas prac nad projektem. Słowem – wszędzie tam, gdzie liczy się czas.
Jak skonstruować elevator speech?
Kilkadziesiąt sekund to mało czasu, ale wystarczająco dużo, żeby ktoś wyrobił sobie o naszym pomyśle pierwsze wrażenie. Konieczne jest tutaj, abyś skupił się na konkretach. Unikaj opowiadania historii. Przedstaw kluczowe, najważniejsze kwestie. Przedstaw zarys projektu, o szczegółach mów tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Jeśli Twój pomysł się spodoba, jeszcze będzie czas na dopowiedzenia. Staraj się odwoływać się do wyobraźni Twojego rozmówcy. Mów tak, aby po pierwsze zrozumiał Twoją ideę, a po drugie, żeby go zaciekawiła. Konieczne może okazać się odpowiednie dobranie języka specyficznego dla Twojego odbiorcy. Same fakty, choć są ważne, to jeszcze nie wszystko. Zaciekawiony odbiorca to taki, który chce wiedzieć więcej. Przedstaw korzyści, spodziewany efekt, powiedz, w czym tkwi wyjątkowość Twojego pomysłu. Spraw, aby Twój rozmówca zaczął zadawać pytania, w przypadku których to Ty będziesz osobą, do której zostaną skierowane. Co ważne, zwłaszcza przy kontrowersyjnych lub odważnych pomysłach, przy „przemowie w windzie” nie zawsze jest czas na krytykę i dyskusję. Przedstaw problem, ale skup się przede wszystkim na jego rozwiązaniu.
Przeczytaj również: Content experience – zadbaj o doświadczenia odbiorcy
Skuteczne przykłady elevator pitch
Może wydawać się, że tak duża liczba zasad to zbyt dużo jak na kilkudziesięciosekundową wypowiedź. Pomyśl o „przemowie w windzie” jak o sytuacji strzelca wyborowego. Od Twojego strzału zależy powodzenie lub porażka – i możesz oddać tylko jeden strzał. Zaryzykujesz? Dla spragnionych praktyki sporządziłem kilka przykładów:
- Nazywam się Adam Kowalski, jestem dyrektorem w dziale kontaktów biznesowych firmy „Wszystko dla domu”, aranżujemy wnętrza. Pańska firma specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości dywaników łazienkowych. Sprzedajemy coraz więcej projektów, więc postanowiliśmy otworzyć nowy dział dla łazienek. Chcemy nawiązać z Panem długotrwałą współpracę na dostawę takich dywaników.
- Nazywam się Krystyna Kwiatkowska. Przez pięć lat pisałam teksty do dużego, polskiego portalu ogrodniczego, „Mój ogród i ja”. Specjalizuję się w roślinach dekoracyjnych, uwielbiam pisać o nowinkach na rynku. Szukam możliwości rozwoju. Na Państwa stronie znalazłam ofertę pracy i chcę dołączyć do Państwa redakcji.
- Łączenie elementów konstrukcyjnych naszych nowych szaf w ten sposób pozwoli nam zaoszczędzić 10% kosztów produkcji przy jednoczesnym zachowaniu jakości produktu. Nasi obecni dostawcy mogą zacząć sprowadzać materiały w przyszłym miesiącu. Potrzebujemy jedynie przeszkolić naszych monterów, co wiąże się z niewielkim kosztem jednorazowym. Tu mam szkic kampanii reklamowej. Przewiduję, że ta inwestycja zwróci nam się w pół roku.
Podsumowanie
- Skup się na konkretach.
- Przedstaw najważniejsze cechy Twojego planu.
- Nie musisz nikogo przekonać. Zaciekaw!
- Wykorzystaj efekt pierwszego wrażenia.
- Oszczędzaj czas, ale nie wysiłki!
Autor tekstu: Marcin Jabłoński