Ghostwriters

Copywriting

Kim jest copywriter i czym się zajmuje?

Zawód copywritera nie jest już niczym nowym ani zaskakującym, jednak wciąż wzbudza wiele wątpliwości i generuje nowe pytania. W związku z nazwą copywriter kojarzy się z przepisywaniem tekstów, ale nie jest to prawda. Kim więc tak naprawdę jest copywriter i czym się zajmuje?

Kim jest copywriter?

Na co dzień nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile dzieł copywriterów nas otacza. Popularne slogany językowe, które weszły do codziennego języka i niemal przyjęły rolę związków frazeologicznych, stworzyli w większości właśnie copywriterzy. Są to osoby odpowiedzialne za marketing, pisanie artykułów, pozycjonowanie stron internetowych, tworzenie podcastów, opisy produktów w sklepach i katalogach.

Zasięg wpływów copywritera jest z pewnością większy niż wspomniane przepisywanie tekstów. Do tego typu pracy jedynym potrzebnym sprzętem jest komputer z dostępem do Internetu, więc można pracować w zasadzie wszędzie. Dlatego copywriterzy mogą pracować na stałe w firmach, instytucjach lub agencjach copywriterskich, ale często decydują się też na freelancing. Dla jednych jest to główne źródło dochodu, dla innych dodatkowy zarobek i okazja, by uczyć się wielu nowych rzeczy. Bo copywriter, żeby pisać, musi wiedzieć.

Czym dokładnie zajmuje się copywriter?

Copywriterzy też mają swoje specjalizacje, czyli tematy, którymi na co dzień się zajmują. Oczywiście można pisać o wszystkim, ale wtedy każdy tekst wymaga intensywnego i dokładnego poznawania tematu, co ogranicza liczbę napisanych w ciągu dnia tekstów i może zmniejszać zarobki.

Jeśli zajmujemy się konkretnymi zagadnieniami, wykonanie zlecenia poprzedza się tylko szybkim researchem dla usystematyzowania wiedzy. Niemniej, copywriting to nie tylko pisanie. Dokładny zakres obowiązków zależy od rodzaju copywritingu, którym się trudzimy.

Przykładowe rodzaje copywritingu:

  • SEO copywriting – naturalnie polega na tworzeniu tekstów SEO, które mają za zadanie pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Wymagają odpowiednio dobranych słów kluczowych, nagłówków, linkowania wewnętrznego. Jednak nie chodzi tylko o pozycjonowanie. Teksty SEO muszą być spójne, poprawne i zawierać wartość merytoryczną. Stąd rewolucja, którą niedawno przeszły teksty „preclowe”. Kiedyś musiały być tylko nasycone frazami kluczowymi, teraz muszą być również poprawne.
  • Social media copywriting – rodzaj copywritingu polegający na promowaniu usług i produktów za pomocą mediów społecznościowych. Tu kluczowe są: odpowiedni dobór słów, zainteresowanie czytelnika, zastosowanie perswazji.
  • Sales copywriting – tutaj możliwości tekstu wykorzystywane są w sprzedaży. Dobry opis produktu lub jego kategorii, odpowiednia reklama, dobór słów kluczowych zgodnie z zasadami SEO – to gwarantuje sukces w sprzedaży.
  • Content copywriting – w tym rodzaju copywritingu również ważne są zasady SEO, bo naturalnie zależy nam na pozycjonowaniu, ale poza tym teksty mają przynieść korzyści osobom, dla których są przeznaczone. Oznacza to wszelkiego rodzaju artykuły, instrukcje, poradniki itp.

Oczywiście nie wszystko da się po prostu poklasyfikować. Copywriting to szeroka dziedzina, w której każde zadanie jest inne, zależy od klienta i celów, które tekst ma osiągnąć. Gdyby chcieć jak najkrócej ująć, czym zajmuje się copywriter, można by powiedzieć, że zajmuje się on pisaniem tekstów na zamówienie.

Czy każdy może być copywriterem?

Powszechnie uważa się, że by zostać copywriterem trzeba mieć „lekkie pióro”. Nie do końca jest to prawdą. Copywritingu, jak wszystkiego, można się nauczyć, choć naturalne predyspozycje będą ułatwieniem. Najważniejsze dla copywritera są zasady ortografii i interpunkcji języka polskiego oraz dobre poczucie stylu i składni. Ponadto trzeba opanować podstawowe zasady SEO i terminologię, a później najlepszą nauką jest po prostu pisanie.

Autor tekstu: Liwia Wojtysiak

Leave A Comment