Ghostwriters

Marketing

Outbound marketing – marketing wychodzący

Jesteś na początku drogi zwanej „samozatrudnienie”. Chcesz pokazać światu swoje dziecko – Twój pomysł na biznes. Szukasz możliwie nieskomplikowanego i dostępnego rozwiązania? Wypróbuj tradycyjną formę reklamy – outbound marketing.

„In” czy „out”? Na temat outbound marketingu słów kilka

Outbound marketing, najprościej ujmując, to metoda, w której to reklamodawca inicjuje kontakt z odbiorcą. Przykładem jest chociażby zamieszczenie ogłoszenia w lokalnej prasie. Zbyt tradycyjnie? Innym przykładem może być prowadzenie kampanii mailingowych – reklamodawca wysyła masowo wiadomości automatyczne, które dotrą do wielu odbiorców. Inną kwestią jest, czy wiadomości te odbiorca chce otrzymywać, ale o tym w dalszej części.

Działania inbound marketing koncentrują się na realizacji strategii przyciągania odbiorcy – róbmy, co możemy, aby klient znalazł nas sam. Mówmy tutaj o newsletterach, content marketingu, czy SEO. To proces długofalowy i stopniowy, jednak budujący markę wśród klientów.

To od nas zależy, którą drogę obierzemy.

Czy warto inwestować w outbound marketing?

Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą, raczej tak. Po pierwsze, działania outbound marketingu mają przynieść spory efekt w krótkim czasie. Aby nieco podnieść swoje szanse, masowe wiadomości są przekształcane i „personalizowane” w nadziei, że potencjalny klient poczuje się traktowany indywidualnie. Po drugie, jeżeli jeszcze nie podjąłeś działań marketingowych w internecie, informujesz lokalne środowisko o swoim istnieniu (wspomniane ogłoszenia w lokalnej prasie, ulotki).

Zalety outbound marketingu

  • działa natychmiast – płatne wyświetlanie zamiast czasochłonnej kampanii;
  • może zaowocować w przyszłości – „teraz nie skorzystam, ale w przyszłości będę pamiętać, że dzwoniła do mnie firma XYZ, gdy ich nie potrzebowałem”;
  • pomaga w lokalnej promocji ­– ogłoszenie w gazecie, billboard przy popularnej trasie.

Outbound marketing – wady

  • często trafia do niezainteresowanych ofertą odbiorców (tzw. spray & pray);
  • może wręcz zniechęcić do produktu/usługi, jeśli jest zbyt nachalnie prowadzona (telemarketing, badanie opinii klienta);
  • drogie – konkurencja nie śpi, więc warto skoncentrować się na przyciąganiu klienta, nie z kolei na docieranie do jak najszerszego grona odbiorców jako ogółu;
  • przynosi efekt krótkoterminowo i nie powinno zastępować kampanii promocyjnej.

Podsumowanie

Choć obecnie outbound marketing traci na popularności i nazywany jest coraz częściej „marketingiem przeszkadzającym”, niemniej – zdarzają się sytuacje, w przypadku których stosowanie tej formy reklamy przyniesie pierwsze efekty szybko i małym nakładem pracy człowieka. Należy jednak pamiętać, że w dłuższej perspektywie działania te nie przełożą się na wzrost zainteresowania naszą ofertą, czy zakupem naszych usług. Warto zainwestować w działania SEO i content marketingu, aby przyciągnąć faktycznie tego potrzebujących odbiorców.

Leave A Comment