Jesteś na początku drogi zwanej „samozatrudnienie”. Chcesz pokazać światu swoje dziecko – Twój pomysł na biznes. Szukasz możliwie nieskomplikowanego i dostępnego rozwiązania? Wypróbuj tradycyjną formę reklamy – outbound marketing.
„In” czy „out”? Na temat outbound marketingu słów kilka
Outbound marketing, najprościej ujmując, to metoda, w której to reklamodawca inicjuje kontakt z odbiorcą. Przykładem jest chociażby zamieszczenie ogłoszenia w lokalnej prasie. Zbyt tradycyjnie? Innym przykładem może być prowadzenie kampanii mailingowych – reklamodawca wysyła masowo wiadomości automatyczne, które dotrą do wielu odbiorców. Inną kwestią jest, czy wiadomości te odbiorca chce otrzymywać, ale o tym w dalszej części.
Działania inbound marketing koncentrują się na realizacji strategii przyciągania odbiorcy – róbmy, co możemy, aby klient znalazł nas sam. Mówmy tutaj o newsletterach, content marketingu, czy SEO. To proces długofalowy i stopniowy, jednak budujący markę wśród klientów.
To od nas zależy, którą drogę obierzemy.
Czy warto inwestować w outbound marketing?
Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą, raczej tak. Po pierwsze, działania outbound marketingu mają przynieść spory efekt w krótkim czasie. Aby nieco podnieść swoje szanse, masowe wiadomości są przekształcane i „personalizowane” w nadziei, że potencjalny klient poczuje się traktowany indywidualnie. Po drugie, jeżeli jeszcze nie podjąłeś działań marketingowych w internecie, informujesz lokalne środowisko o swoim istnieniu (wspomniane ogłoszenia w lokalnej prasie, ulotki).
Zalety outbound marketingu
- działa natychmiast – płatne wyświetlanie zamiast czasochłonnej kampanii;
- może zaowocować w przyszłości – „teraz nie skorzystam, ale w przyszłości będę pamiętać, że dzwoniła do mnie firma XYZ, gdy ich nie potrzebowałem”;
- pomaga w lokalnej promocji – ogłoszenie w gazecie, billboard przy popularnej trasie.
Outbound marketing – wady
- często trafia do niezainteresowanych ofertą odbiorców (tzw. spray & pray);
- może wręcz zniechęcić do produktu/usługi, jeśli jest zbyt nachalnie prowadzona (telemarketing, badanie opinii klienta);
- drogie – konkurencja nie śpi, więc warto skoncentrować się na przyciąganiu klienta, nie z kolei na docieranie do jak najszerszego grona odbiorców jako ogółu;
- przynosi efekt krótkoterminowo i nie powinno zastępować kampanii promocyjnej.
Podsumowanie
Choć obecnie outbound marketing traci na popularności i nazywany jest coraz częściej „marketingiem przeszkadzającym”, niemniej – zdarzają się sytuacje, w przypadku których stosowanie tej formy reklamy przyniesie pierwsze efekty szybko i małym nakładem pracy człowieka. Należy jednak pamiętać, że w dłuższej perspektywie działania te nie przełożą się na wzrost zainteresowania naszą ofertą, czy zakupem naszych usług. Warto zainwestować w działania SEO i content marketingu, aby przyciągnąć faktycznie tego potrzebujących odbiorców.