Ghostwriters

Wskazówki i ciekawostki

UX writing – czym jest i jak pisać zgodnie z jego zasadami?

Wdrażane obecnie innowacje mają stanowić dla odbiorców wszechstronne usprawnienia. Wygoda i użyteczność, zamknięte w kompaktowej formie interfejsów aplikacji i stron internetowych, stały się najbardziej pożądanymi efektami. Nieocenione stają się doświadczenia klientów, już na etapie zetknięcia z tekstami, które ich dotyczą. Właśnie tym jest UX writing.

UX writing, czyli podążanie za myślą klienta

Rozwinięcie skrótu UX to user experience i oznacza dosłownie doświadczenie użytkownika, stanowiąc obok doświadczeń klienta (CX, czyli customer experience) nowy, silny trend, który ciągle zyskuje na znaczeniu. UX writing dotyczy zatem treści i komunikatów, które mają wpływać na intuicyjność i łatwość poruszania się użytkowników w świecie coraz bardziej złożonych i rozbudowanych aplikacji, interfejsów i platform.

Współczesne podejście do odbiorców koncentruje się na ich doświadczeniach, odczuciach. Konieczne staje się zwrócenie w stronę poznania aspektów psychologicznych, które im towarzyszą podczas użytkowania nowych narzędzi. UX writing to nie tylko teksty, które mają przykuć uwagę, ale realnie wpływać na odbiór produktu danej marki, użytkowanego w praktyce.

Czym będzie się różnił UX writing od copywritingu?

Teksty copywritera vs. treści UX writera

Copywriter tworzy teksty sprzedażowe, czyli takie, które szeroko opisują walory produktu czy też usługi i mają zachęcić odbiorcę do zakupu. Treści UX writera natomiast towarzyszą użytkownikowi na każdym etapie realnego styku z nimi, dlatego empatyczne podejście do użytkownika buduje jego obraz całej marki. W związku z prężnym rozwojem nowych technologii, na znaczeniu ciągle zyskują komunikaty, które będą towarzyszyć użytkownikom i prowadzić ich przez gąszcz nowych możliwości.

Jakie zasady rządzą UX writingiem?

Skąd będziesz wiedział, czy Twój tekst jest zgodny z zasadami UX writingu? Przeanalizuj poniższe punkty, a rozwiejesz swoje wątpliwości:

  • Prosty język to podstawa – oznacza to, że komunikaty powinny być zrozumiałe dla wszystkich użytkowników, pisane językiem łatwym w odbiorze, bez fachowej nomenklatury.
  • Zwięzłe komunikaty – treści powinny być krótkie, bez zawiłych wywodów, aby użytkownik wiedział, jak poruszać się po danym narzędziu, aby uzyskać oczekiwany efekt.
  • Empatyczna forma przekazu – przyjazny język i zwroty tworzą pożądaną atmosferę podczas użytkowania.
  • Przeniesienie do perspektywy użytkownika – UX writer powinien przyjąć perspektywę użytkownika, aby zastanowić się, na jakie trudności po drodze może się on natknąć i odpowiednio go nakierować.

Wszystkie te elementy tworzą razem spójną koncepcję UX writingu, w której nie znajdziemy storytellingu, ani obszernych opisów. Zamiast tego koncentrujemy się na wypunktowanych, zwięzłych informacjach, wspierających użytkowników, ale to nie wszystko…

Dlaczego UX writing jest coraz ważniejszy?

UX writing nie tylko ma prowadzić użytkownika przez menu stron, sklepów internetowych i aplikacji, ale również kształtować ton marki oraz całą podróż użytkownika, korzystającego z cyfrowego oprogramowania. Trafne oznaczenia przycisków, klarowne CTA oraz forma przekazu, w której bezpośrednio zwracamy się do użytkownika to przepis na sukces w świecie nowoczesnych narzędzi i gwarancja uzyskania pożądanych efektów – konwersji, pobrań i finalnie zakupu.

UX writing – podsumowanie

Teksty przyszłości przyjmują formę UX writingu. Walcząc o uwagę użytkownika i zainteresowanie danym rozwiązaniem, swoją przewagę konkurencyjną można zbudować intuicyjnym interfejsem, przewidywaniem trudności, jakie użytkownik może napotkać w trakcie swojej podróży i skutecznym eliminowaniem ich. To użytkownik i jego problemy, które chcemy rozwiązać stoją w centrum naszego zainteresowania. Trzeba tylko wskazać mu rozwiązania i korzyści w logiczny, instynktowny sposób. Warto inwestować w tę wiedzę, ponieważ jak to bywa w praktyce, najprostsze rozwiązania bywają najtrudniejsze.

Autor tekstu: Daniela Dreszer

Leave A Comment