Głównym zadaniem tekstów marketingowych jest zachęcenie klientów do zakupu produktu lub usługi. Zastanawiasz się, co sprawia, że są tak skuteczne? Poznaj wybrane formuły copywriterskie i dowiedz się, jak dzięki nim udoskonalić swoje komunikaty.
Czym są formuły copywriterskie?
Aby osiągnąć zamierzony cel, copywriterzy wykorzystują określone metody tworzenia tekstów, które jak najlepiej odpowiadają ich pomysłom na komunikaty. Metody te nazywane są formułami copywriterskimi, czyli pewnymi wzorami na budowę przekazu. Wybór konkretnego sposobu uzależniony jest od wielu czynników zewnętrznych, ale również indywidualnej decyzji twórcy.
Co wpływa na wybór formuły copywriterskiej?
Zanim zdecydujesz się na konkretną metodę tworzenia komunikatu, musisz zastanowić się nad kilkoma ważnymi aspektami, takimi jak:
- Twoja grupa docelowa,
- kanał przekazu,
- rynek i konkurencja,
- zalety i wady Twojej oferty.
Czynniki te będą miały wpływ nie tylko na wybór formuły copywriterskiej, ale także na wszystkie inne elementy Twojego tekstu.
5 najskuteczniejszych formuł copywriterskich
Istnieje wiele różnych metod tworzenia tekstów, bardziej lub mniej popularnych, które wykorzystują copywriterzy. Wśród nich istnieją jednak formuły copywriterskie, uznane za najbardziej skuteczne, które znać powinien każdy, zajmujący się tekstami marketingowymi.
AIDA – niezawodna formuła
Metoda ta zbudowana jest z 4 etapów – ATTENTION, INTERES, DESIRE i ACTION. Na początku tekstu, za pomocą chwytliwych haseł, należy zdobyć uwagę odbiorcy, następnie upewnić go w przekonaniu, że jest on zainteresowany ofertą. Kolejny krok to wzbudzenie pragnienia do posiadania naszego produktu. Ostatnie i najważniejsze jest nakłonienie klienta do zakupu.
PAS, czyli PROBLEM, AGITATE, SOLUTION
Formuła copywriterska PAS jest idealna dla znawców swojej grupy docelowej. Aby z niej skorzystać, musisz dokładnie wiedzieć, co sprawia problem Twoim klientom. Pokaż, że ich rozumiesz i potrafisz się z nimi utożsamić. Następnie przekonaj klientów do rozwiązania problemu i podaj im je, wykorzystując do tego swoją usługę. Pamiętaj jednak, aby nie wystraszyć odbiorcy, ale przedstawić mu skuteczność Twojego produktu.
4P – obietnica marki
Rozwinięcie skrótu tej formuły copywriterskiej to PROMISE, PICTURE, PROOF, PUSH. Punktem wyjścia jest więc tutaj obietnica złożona odbiorcy, w celu zwrócenia jego uwagi. Kolejny etap to dostarczenie klientom wizji lepszego życia, możliwego tylko dzięki Twoim usługom. Złożona obietnica musi zostać poparta dowodami, które udowodnią słuszność Twoich zapewnień. Na końcu czas na kluczową puentę, czyli Call-To-Action, wzywające klienta do podjęcia ostatecznej decyzji.
BAB, czyli połączenie idealne
Działanie tej formuły copywriterskiej jest bardzo proste. Polega na pokazaniu odbiorcom sytuacji z ich życia przed (BEFORE) i po (AFTER) skorzystaniu z Twojego produktu. Takie porównanie pozwoli udowodnić, jak wiele klient może dzięki niemu zyskać i jak to odmieni jego los. Dzięki tej technice pokazujesz więc, że Twój produkt staje się najważniejszym elementem, a wręcz mostem (BRIDGE), prowadzącym do polepszenia życia klienta.
A gdyby tak – No problem?
Metoda „No problem” przypomina nieco formułę PAS, ponieważ także w tym przypadku konieczna jest znajomość grupy docelowej. Polega na stworzeniu tekstu, który będzie odpowiadał na pytania, możliwie jak najbardziej zbliżone do pytań rzeczywistych klientów. Za pomocą tej techniki możesz rozwiać wątpliwości Twoich odbiorców i pokazać im, że Twoja firma potrafi się z nimi utożsamić.
Dlaczego warto korzystać z formuł copywriterskich?
Każdy twórca treści marketingowych niejednokrotnie znalazł się w sytuacji, kiedy brakowało mu pomysłów na zdobycie uwagi swoich odbiorców i zaangażowanie ich do działania. Panaceum na wszelkie trudności w tworzeniu tekstów marketingowych okazały się właśnie formuły copywriterskie. Stosowanie sprawdzonych technik ułatwi Ci pracę i pozwoli na skuteczne pozyskiwanie klientów, bez konieczności szukania sposobów na interesującą budowę treści.
Autor tekstu: Aleksandra Kowal
bardzo interesujący i pouczający artykuł, a wskazówki jak najbardziej przydatne!