Ghostwriters

Wskazówki i ciekawostki

Jak stworzyć listę to-do? 5 skutecznych zasad

Lista to-do to prosty i skuteczny sposób planowania rzeczy do zrobienia. Mając wiele obowiązków do wykonania, trudno jest wszystko zapamiętać i realizować. Po czasie natłok myśli staje się przytłaczający, a ilość zadań do wykonania niekończąca się. Ułatwieniem codzienności jest sporządzenie listy. Poznaj zasady tworzenia list to-do, dzięki którym wreszcie zaczniesz planować prawidłowo!

Wypisz każde zadanie, które musisz wykonać

Tworząc listę zadań do zrobienia, musisz pamiętać o wypisaniu każdego punktu jeden pod drugim, tak aby zwiększyć jego czytelność. Rozpisz, co musisz zrobić, nie pomijaj żadnego zadania. Postaraj się do każdego zadania dopisać mniejsze podpunkty, które są konieczne do jego realizacji. Na przykład, jeżeli musisz pouczyć się na sprawdzian z matematyki, to wypisz sobie rozdziały, które chcesz przerobić. Ułatwi to lepsze zorganizowanie czasu i pomoże uniknąć frustracji i paniki, gdy lista rzeczy do zrobienia stanie się długa.

Oceń ilość czasu na każde zadanie

Do każdego zadania dopisz, ile czasu musisz przeznaczyć na jego wykonanie. Oszacowanie czasu pozwoli Ci na dostosowanie obowiązków do Twojego dnia. Wiele osób chce dodać do list jak najwięcej zadań, mając do dyspozycji tylko parę godzin. Jednak nie zdając sobie sprawy, że przeznaczonego czasu jest za mało. Warto pamiętać o rozpraszaczach i niespodziewanych sytuacjach, które przerwą Twoją pracę. Nie mając rozpisanej rezerwy czasu, możesz wpaść w irytację przez niewykonanie każdego zadania z listy.

Ułóż punkty na liście do zrobienia od najważniejszych do najmniej ważnych

Uporządkowanie priorytetów jest kluczowe. Gdy zajmiesz się najważniejszymi rzeczami na początku, inne będą wydawać się dodatkami. Zakończenie najważniejszych obowiązków da Ci poczucie osiągnięcia i motywuje do kontynuowania pracy nad pozostałymi punktami na liście. Zminimalizuje również ryzyko niezrealizowania najważniejszych zadań.

Przeczytaj również: Rezyliencja w pracy – na czym polega i jak ją wzmacniać?

Zacznij tworzyć listę to-do dzień wcześniej

Rozpisanie listy rzeczy do zrobienia jest najbardziej efektowane, gdy rozpiszesz ją minimum dzień wcześniej. Pozwoli Ci to na szybki i sprawny start dnia. Wystarczy, że popatrzysz na każdy wypisany punkt i zabierzesz się do działania od razu, bez zbędnego zastanawiania się i popadania w irytację z natłoku obowiązków.

Twoja lista zadań musi być czytelna

Żeby lepiej Ci się pracowało, Twoja lista to-do musi być estetycznie wykonana. Potargana kartka czy zakreślone punkty tylko wprowadzą chaos. Na czystej kartce rozpisz każdy punkt z oszacowanym czasem na jego realizację. Obok możesz zostawić pustą przestrzeń na odznaczenie każdego zadania przez znak „X”.  Warto również zrobić tabelkę w Excelu lub innym programie, który ułatwi rozpisanie punktów.  Lepiej odznaczać zrobione zadania, niż je usuwać lub zmazywać. Pod koniec dnia zobaczysz, ile udało Ci się zrealizować, i poczujesz satysfakcję. Usunięcie lub zamazanie punktu sprawią, że zapomnisz, ile udało Ci się wykonać.

Tworzenie list zadań do zrobienia jest doskonałym rozwiązaniem dla osób zapracowanych. Stosowanie ich zapewni Ci efektywną organizację czasu. Nie mając zapisanego planu zadań, nie jesteś w stanie wszystkiego dopilnować i zrobić, a czas na realizację zazwyczaj znacznie się wydłuża. Sprawniej jest zaplanować dzień z listą to-do, niż o wszystkim pamiętać. Sporządzenie takiej listy zajmuje zaledwie parę minut. Wystarczy wypisać każdy obowiązek, ocenić czas na jego realizację i działać zgodnie z zasadami. Pamiętaj, aby zaczynać dzień od wcześniej przygotowanej listy oraz od najważniejszych jej punktów. Jest to gwarancja świetnej organizacji czasu bez obaw o przeoczeniu którejś z zaplanowanych rzeczy do zrobienia. Jasno wypisane cele mają korzystny wpływ na sposób myślenia i funkcjonowania. Motywują i pobudzają do działania.

Autor tekstu: Emilia Sobecka

Leave A Comment