Teksty copywriterów stają się coraz bardziej wyspecjalizowane. Takim rodzajem publikacji jest microcopy – krótka forma do konkretnego zastosowania. Systemowe komunikaty typu: kliknij, kup, załóż profil, hasła i krótkie odniesienia, są przykładem takich tekstów.
Gdzie stosuje się microcopy?
Przełamanie barier w komunikacji między twórcami technologii a typowym jej użytkownikiem to zadanie copywritera, tworzącego microcopy.
Microcopy najbardziej potrzebne są:
- na dużych platformach komercyjnych, na których zawiera się transakcje. Komfort i poczucie zrozumienia procesu, który zachodzi na stronie, jest istotny do jego zakończenia przez klienta. Zwięzły komunikat przekierowujący będzie niezbędny do złożenia zamówienia czy dokonania płatności.
- formularzach kontaktowych, dzięki którym pozyskuje się leady i tworzy się podstawę do konwersji,
- na platformach urzędowych – praktycznie nie mogłyby pełnić funkcji bez microcopy.
- na witrynach mniejszych firm, które dbają o komfort i zaufanie klientów,
- w aplikacji mobilnych,
- w zakładkach FAQ, instrukcjach i poradnikach, w których zwięzła forma jest szczególnie ceniona,
- dla nowych usługi lub technologii internetowych, z którymi użytkownicy nie mieli jeszcze okazji się zetknąć i nie mają doświadczenia w obsłudze.
W rzeczywistości nie tylko duże lub państwowe podmioty korzystają z microcopy
Formularze kontaktowe, tworzenie profili, edycja – wszystkie te działania wymagają wskazówek.
Im większa samodzielność użytkownika na stronie, tym więcej instrukcji pod postacią microcopy będzie wymagał. Niejasności i chwile zawahania się powinny zostać wyeliminowane.
Można przewidzieć, że jeśli użytkownik zaplącze się podczas transakcji i dodatkowo wyskoczy mu error, to prawdopodobieństwo porzucenia przez niego strony jest bardzo wysokie.
Dla firmy oznacza to utratę potencjalnego klienta. Z punktu widzenia ekonomicznego, warto od razu zainwestować w przejrzystość i intuicyjność strony.
Profesjonalny copywriter tworzący microcopy testuje na żywym przykładzie, czy jego informacje są czytelne, jednolite i ogólnie rozumiane. Tylko pod takim warunkiem osiąga cel.
Prawidłowe tworzenie microcopy
Im prościej tym będzie lepiej i skuteczniej przebiegać komunikacja. Musi zawierać zarówno pewna logika, czyli wynikanie i jednocześnie intuicyjność, która pozwoli na płynność działania, bez długiego namysłu i zagadek.
Przy tworzeniu microcopy uwzględnia się:
- dostosowanie opisów technologii do ludzi przeciętnych, którym nie zawsze sprawnie wychodzi przemieszczanie się po stronie.
- ułatwienie szybkiego zrozumienie i interpretacji komunikatów,
- wsparcie w komunikacji i zrozumieniu potrzeb użytkownika,
- przewidywanie jego obiekcji czy zawahań.
Microcopy funkcyjne – informują na przyciskach, co się stanie, jak użytkownik kliknie przycisk, np. zaloguj, złóż zamówienie, opuść stronę.
Informacyjne – musi nieść informacje o postępie, np. o zmianie statusu typu „zamówienie zostało przyjęte do realizacji”.
Podsumowanie
Microcopy jest ważnym uzupełnieniem marketingu internetowego oraz korzystania z technologii, bo bez niego wiele rzeczy pozostałoby niejasne i tym samym nieużyteczne. Stosowanie tych zwięzłych komunikatów prowadzi do przewagi konkurencyjnej, co staje się coraz trudniejsze.