Ghostwriters

Copywriting

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Przeciętny Polak spędza w Internecie aż 23 lata, 5 miesięcy i 16 dni. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę NordVPN w 2021 roku. Jednak tylko przez 2 godziny i 49 minut szuka informacji. W jaki sposób dotrzeć do niego w tak krótkim czasie? Daj mu konkretne odpowiedzi, zaczynając od tych najważniejszych. W tym celu stosuj przedstawioną poniżej zasadę odwróconej piramidy.

Co to znaczy zasada odwróconej piramidy?

Zasada odwróconej piramidy to metoda ułożenia informacji, zaczynająca od tych najważniejszych, przechodząca przed dodatkowe i kończąca na tych najmniej istotnych. Dzięki takiemu zabiegowi od razu rozwiążesz problem czytelnika i zatrzymasz go na dłużej. Technika odwróconej piramidy jest podstawową zasadą dziennikarstwa.

Zasada odwróconej piramidy w praktyce

Otwierając dowolny artykuł w gazecie, zauważysz schemat zgodny z zasadą odwróconej piramidy. Na początku widzisz krzykliwy tytuł, potem lead i nagłówki, będące wyznacznikiem zyskania odbiorcy. Następnie otrzymujesz informacje szczegółowe o wydarzeniu, oparte na pytaniach metody 5W: „who (kto?), what (co?), where (gdzie?), when (kiedy?), why (dlaczego?)”. Kolejne nagłówki streszczają zawartość akapitów, dzięki czemu od razu widzisz ogólny przekaz artykułu.

W powieści kryminalnej, czy w serialu podanie nazwiska mordercy na początku nie zachęci do kontynuowania opowieści. Zupełnie inaczej jest w treściach informacyjnych, gdzie użytkownik od razu chce poznać konkretne dane. Stąd w przeciwieństwie do tradycyjnego sposobu kreowania historii, metodę tę określono zasadą odwróconej piramidy.

Zarabiaj na pisaniu. Poznaj zasady odwróconej piramidy informacyjnej.

Określenie, że pisania możesz się nauczyć, jest tak samo pewne, jak aksjomat, mówiący o tym, że 2+2 to 4. Wystarczy, że będziesz czytać, gryzmolić i uczyć się różnych metod. Jedną z często stosowanych technik jest omawiana zasada odwróconej piramidy. Przyjrzyj się jej bliżej, poznając jej podstawowe fundamenty.

Nie lej wody

Nikt nie lubi okrążania tematu, gdy potrzebuje rzetelnej odpowiedzi. Dlatego zawsze trzymaj się głównej myśli, nawet w informacjach pobocznych umieszczanych na końcu tekstu. Artykuł wcale nie musi być długi. Ważne, żeby rozwiązywał problem czytelnika i był napisany z pomysłem.

Konkretny lead

Wystaw kawę na ławę. Na początku. Z tym że bez regułek i obietnic bez pokrycia. Jeśli informujesz, że artykuł pozwoli czytelnikowi poznać zasadę odwróconej piramidy, musisz go z nią zapoznać. Lead nie może być za długi i powinien już od pierwszego zdania zaciekawić odbiorcę.

Poezję zostaw poetom

Ani myślę zabraniać Ci pisać wierszy! Jednak literackie zdolności prezentuj przy innych okazjach. Tekst pod pozycjonowanie i zyskiwanie odbiorców musi być zwięzły, napisany prostym językiem i podsuwać objaśnienie bezzwłocznie.

Nadawaj informacje priorytetem

Jeśli chcesz zmniejszyć ilość wyjść ze swojej witryny, musisz umieszczać najbardziej interesujące dane na początku tekstu. Nie chodzi jednak o to, by zawalić czytelnika masą informacji od pierwszych zdań. Stopniowo uzupełniaj jego wiedzę, zaczynając od tego, co najważniejsze i przechodząc do mniej istotnych wiadomości.

Wyróżnij ważne treści

Przebiegając wzrokiem po jednolitym tekście, można przegapić istotne informacje. Dlatego stosuj znany od lat chwyt: wyszczególnij ważne słowa czy nawet całe zdania poprzez ich pogrubienie lub podkreślenie. Czytelnik, przeglądając Twój tekst, dostanie podłoże do stwierdzenia, że warto go przeczytać, zawiera bowiem on odpowiedzi na nurtujące adresata pytania.

Zasada odwróconej piramidy to panaceum?

Wielu dziennikarzy uważa, że zasada odwróconej piramidy jest jak panaceum – lekiem na wszystko. Jednakże przedstawiona metoda nie zawsze się sprawdzi. Warto ją stosować przy krótkich, informacyjnych artykułach, ale w przypadku np. teksów z fabułą nie jest pożądana. Warto ją jednak wykorzystywać do segregacji zdobytego materiału i eliminacji niepotrzebnego. Dobrze zatem, że ją znasz i możesz ją stosować, kiedy tylko uznasz to za stosowne.

Autor tekstu: Kinga Urbanik

Leave A Comment